5. Van ELLA tot TANGALLE

9 maart 2016 - Tangalle, Sri Lanka

3 maart: Ella - Wellawaya 50 km

Vanaf Ella 20 km onophoudelijk gedaald met schitterende vergezichten. Gestopt bij de Rawana watervallen, waar veel apen waren. De fietsen stalden we bij een tentje en gaven wat roepies voor de bewaking van onze fietsen. We werden daarvoor gewaarschuwd door Albert en Ellen, die de vervelende ervaring hadden dat er een hap uit het zadel van hun scooter was genomen. Apen zien nl elk stuk leer aan voor een tas, waar mogelijk eten in zit. We kwamen in Wellawaya terecht in Little Rose Inn met een zeer vriendelijke en behulpzame eigenaar (Sagara). In de middag zonder bagage de Boeddha's van Buduruwagala bezocht; prachtig in rotswand uitgehouwen Boeddha's, nog indrukwekkender dan Aukana. Na afloop thee gedronken aan een meer met veel kleurrijke vogels.

4 maart: Wellawaya -  Tissamaharama 85 km

De etappe begon heuvelachtig door een landelijke streek. Vervolgens zouden we dwars door het yala national park fietsen. Gezien het tijdstip en het verkeer hadden we op weinig wild gerekend. Niets was minder waar! Na slechts 1 km vanaf de rand van het park stond er een grote olifant midden op de weg. Hij bleef daar staan en ging niet weg. Ik zag bussen en brommertjes langs hem manoeuvreren, waar ik, zonder verder overleg, achteraan ging. Ik schrok mij wild toen hij naar mij toe kwam en begon te blazen. Door hard te fietsen kon ik hem voorblijven. Lucas stond nog aan de andere kant en toen hij mij niet te grazen kon nemen huppelde hij in een drafje naar Lucas toe, die geleerd had stil te blijven staan en hem vriendelijk in de ogen te blijven kijken. Met zijn grote slurf betastte hij de fiets en de stuurtas en toen daar niets te halen viel, maakte hij rechtsomkeert en kon Lucas hem voorbij fietsen. We hadden geluk gehad, dit zei ook achteraf broer Bio-Bert, die vertelde dat een hoogleraar van Wageningen was doodgetrapt onder toeziend oog van zijn vrouw. De schrik zat goed in de benen en we reden 25 tot 30 km per uur over de verdere 20 km door het park, waar we ook nog waarschuwingsborden tegenkwamen voor beren en luipaarden. In de snelheid zagen we nog een grote varaan kruipen, maar verder kwamen we geen ander wild meer tegen. We waren blij toen we weer in de bewoonde wereld waren aangekomen. Tissamaharama is een opvallend boeiend plaatsje. In deze plaats verheft zich een grote witte Dagoda aan de rand van een mooi zoetwatermeer omzoomd met tuinen vol tropische groenten, bomen en rijstvelden. Deze Dagoda is een van de oudste van het eiland. Hij dateert uit de tijd dat Tissamaharama nog de hoofdstad was van het Ruhuma rijk (3e eeuw v C). Aan de oever van het meer zijn talrijke vogelsoorten en veel vleermuizen te spotten. We kwamen terecht in het Pala Resort. Opvallend was hier de blinde vriendelijke statige grijze eigenaar, die ons blindelings langs opstakels en drempels leidde naar onze kamer.

5 maart: Tissamaharama - Embilipitiya 80 km

Het eerste stuk van deze etappe leidde ons door natuurgebieden in een landelijke omgeving, waar nooit toeristen kwamen. We werden dan ook met veel gezwaai en hallo-geroep begroet. Na 10 km volgden we een zandweg langs een kanaal met veel blauw gekleurde vogels (bijeneters?). We kwamen aan in het Pavana hotel. Hier werden we zeer gastvrij onthaald met onze naam op een groot bord en een ananas-shake. Embilipitiya is een druk en stoffig plaatsje, wat niet echt de moeite waard bleek.

6 maart.: Embilipitiya - Dikwella 60 km

We dachten af te dalen naar de kust, maar dat viel uiteindelijk tegen met stijgingen van 5 a 7 %. Na 30 km een afslag genomen naar de Mulkirigala rock cave tempel. De rots huisvest 7 tempels in de rotsen met zeer fraaie fresco's en Boeddhafiguren daterend uit de 3e eeuw v C. Zeer de moeite waard! In Dikwella kozen we voor Coconut Palm Beach resort, dat gerund werd door een Oekrainische dame, die gehuwd was met een Srilankees. Een prachtige geïsoleerde plek aan een kleine baai met Bounty-strand.

7 maart: Dikwella

In Dikwella weinig te beleven. Deze dag veel geluierd, in zee gezwommen en gesnorkeld en in de middag een kloostercomplex bezocht 2 km verderop. De Wewerukannala Raja Maha Vinaraya tempel. Bijzonder vanwege de 50m hoge Boeddha, die je kunt beklimmen met in het klooster een horror-galerij met gruwelijke afnbeeldingen over slecht en goed (hel en hemel).

8 maart: Dikwella - Tangalle 30 km

Vandaag een korte afstand. Alvast naar Tangalle verkast, voordat Jits, Stijn en kids arriveren. Onderweg nog een afslag genomen naar 'blow hole' ; een uitgeholde rots aan de kust, waar bij vloed met bulderend geluid, vanuit een gat het water opgestuwd wordt en omhoog spuit. Via Booking.com voor twee dagen geboekt bij Reggae zone resort, wat een schot in de roos bleek te zijn. Erg basic rooms, maar een relaxte sfeer, een mooi strand en vriendelijk personeel. 's Avonds daar gedineerd op het strand bij kaarslicht en een frisse zeewind. Helemaal geweldig!

9 maart: Tangalle

Vandaag rustig aan gedaan; heel veel gelezen, gezwommen in een nogal ruwe zee en Tangalle en restaurantjes bekeken. Morgen verhuizen we naar de andere kant van Tangalle, waar we dicht bij het resort van Jits en Stijn neerstrijken in 'Nega Eden Hotel'.

1. Elly:
    9 maart 2016
    Ik ben toch blij dat de olifant jullie geen lekker hapje vond. Wel een avontuur zeg. Geniet van de ontmoeting met Jitske, Stijn en kinderen.
  2. Lie en Olav:
    9 maart 2016
    Gelukkig blies de olifant jullie (reis)verhaal niet uit en worden jullie over een paar dagen herenigd met het kroost. Veel plezier en blijf genieten!
  3. Nelleke:
    10 maart 2016
    veel plezier en genieten van het samenzijn met Jits en Stijn.
    lieve groet Nelleke
  4. Joems: