ZUID THAILAND II

22 februari 2015 - Satun, Thailand

11 februari: Khao Sok naar Phang Nga. 83 km

's Morgens vroeg vertrokken vanuit Morning Mist. Nog even overwogen of we ons de eerste 6 km (een pittige klim) zouden laten brengen. Uiteraard niet gedaan en zelf gefietst en het ging nog snel ook!! Na iedere klim komt weer een afdaling. Hier suisden we naar beneden, waarbij mogelijk de oplader van de I-phone (met routeplanner) oververhit raakte. Oplader bleef daarna kuren houden.. Richting Phang Nga steeds meer fraai Karst-gebergte. Voor Phang Nga zagen we een veld met veel auto's, mensen en kabaal. Er was een wedstrijd aan de gang met vogeltjes en kooitjes. Scheidsrechter op een troon. Het bleek een vogelzangwedstrijd, later in Ao Luk kwamen we er nog een tegen. Midden in Phang Nga Hotel gevonden. Het Thaweesuk Hotel. Eenvoudig Hotel,(450 Baht) midden in de oude stad.

12 februari: Van Phang Nga naar Ao Luk + rondrit. 80 km.

Bij een kleine onoplettendheid belandde Lucas 's ochtend in de greppel. Gelukkig een zachte landing in het gras. Wel was het even zoeken naar al zijn spullen uit de stuurtas, die net als hij met fotocamera, etc een zachte landing maakte. Geen letsel.
Kleine omweg gemaakt naar Islamitisch dorpje met eigen school, rubberplantage en waterval! De hoofdweg 4 was mooi maar druk.
12.00u in ons Mountain Resort Hotel, vergane glorie, maar wel een zwembad! Wat een tegenvaller we mochten niet zwemmen ivm schoonmaak!
's Middags nog een fietstochtje (38km) gemaakt naar een vissersdorpje en een kleine zeehaven. Onderweg met volle bewondering gekeken naar arbeiders die bezig waren op een palmolieplantage. In de bloedhitte met lange zware buizen met bovenin een scherp mes de palmvruchten er uit snijden. Het leek wel slavernij!! We hoorden dat in Thailand veel gebruik gemaakt wordt van gastarbeiders, voornamelijk mensen uit Myanmar. Daarna terug naar Ao Luk (spreek uit "ouwe Luc")

13 februari: Ao Luk naar Ao Nang. 53 km

Pier 65! Jarig in de winter en dan wakker worden in de volle zon met slingers en ballonnen. Wel heel bijzonder om zo de dag van je verjaardag te beginnen. Op naar ons mooie resort in Ao Nang. De weg ernaar toe was niet erg ver en leidde ons over drukke wegen met indrukwekkende kalkrotsen. Ao Nang is de uitvalsbasis van Krabi en erg toeristisch. Wij hadden hier in ons (Vipa Tropical) resort, met klein koel zwembadje, erg weinig last van.

14 februari: In Ao Nang gebleven. 40km

Van hieruit hebben we enkele uitstapjes gemaakt. Een ervan is de bezichtiging van de Tiger tempel. Hier moesten we wel 1266 trappen! voor lopen, maar werden beloond met een mooie Boeddha en een waanzinnig mooi uitzicht over de stad Krabi en de wijde omgeving. In Krabi geluncht en via binnenwegen en strand bij Ao Nang weer terug naar ons Resort. Op de avondmarkt van stalletjes gegeten.

15 februari: Van Ao Nang naar Khlong Thom. 67 km

Via Krabi de weg 4 op. Niet fijn fietsen. Tegenwind, warm, zon in je gezicht en een enorme drukke weg. In Khlong Thom gegeten, daarna nog 10 km doorgereden tot de afslag naar Koh Lanta bij het Wangnamkhao Resort. Hartelijk ontvangen door jong stel, dat gelijk met ons (en onze fietsen) op de foto wilde. Communiceren met handen en voeten, daar ze heel gebrekkig engels spreken. Dat is soms in Thailand wel een handicap. 's Middags een ananas op een marktje gekocht voor 10 Baht (27 ct) en 's avonds in klein restaurantje in de buurt gegeten.

16 februari: Khlong Thom naar Pak Meng Beach. 60 km

Nog 20 km weg 4, daarna rustiger en minder druk bevolkt. Terechtgekomen in het Saithong Resort in Pak meng. Eenvoudige kamer. Even wennen met koude douche en mandie-bak. Pak Meng beach vergane glorie en na 10 jaar nog steeds resten van de Tsunami. Nauwelijks toeristen op de beach. Wel Thaise gezinnen, die picknicken onder de dennen bij het strand. Echte goede cappochino gedronken bij het Beach Cafe. 's Avonds naar de Pier (Pak Meng Pier) gereden en bij het Beach Cafe een glas witte wijn gedronken. Onze barmevrouw wist haar klanten wel te binden. We moesten de volgende ochtend zeker komen ontbijten en dat hebben we gedaan.

17 februari: van Pak Meng naar Trang. 64 km

Mooie dag. Geweldig mooie weg, eerst langs zee, daarna een rustige heuvelachtige weg met veel rubberplantages. Langs de weg veel bedrijvigheid en aardige mensen die ons voortdurend groetten. Ons niet erg veel voorgesteld van Trang bleek het een boeiende stad met oude huizen en sino-portugese koloniale gebouwen. Pleinen en boulevards die aan een Franse stad deden denken. Bovendien is Trang uitgeroepen tot de schoonste stad van het land.

18 februari; van Trang naar Thung Yao. 65 km

Hele mooie kleurrijke tocht, met veel bananen, palmbomen, veel vogels, bougainville en veel te zien onderweg. We stopten bij een schooltje, waar kinderen in geel uniform gedisciplineerd rond marcheerden. Even later hebben we ons gebogen over grote tonnen met witte vloeistof. Met gebaren kwamen we te weten dat het geen cocos was en niet drinkbaar. Met wat gesticuleren en wijzen naar onze band begrepen we dat het vloeibare schuimende rubber was. Dit werd in tonnen verzameld en opgehaald door kleine tankautootjes. Thung Yao is een klein stoffig stadje met een enorm grote vierbaansweg erdoorheen, waar nauwelijks verkeer op is (status?). We vonden een zeer eenvoudig onderkomen (Ten Rooms), met een kapotte airco en koud water en wakker gehouden door de vele rotjes die afgestoken werden in verband met het Chinese oude/nieuwe jaar.

19 februari: van Thung Yao naar Pak Bara. 70 km

Bij opstaan bleek het in de nacht hard geregend te hebben. In de nevel vertrokken. Wederom mooie heuvelachtige rustige weg. In Pak Bara ons resort aan zee gezocht. Deze eigenaar bleek dubbel een boeking gedaan te hebben. Na wat discussie het aanbod van een nieuw resort maar aangenomen. Nog half in aanbouw, maar wel alles nieuw, zo ook een warme douche en goed werkende airco. 's Middags gegeten aan zee en doorgefietst naar de Pak Bara pier. Onze laatste Baht's getrokken en bijgeboekt voor 3 dagen Langkawi (voor een rustige start in Maleisië).

20 februari: van Pak Bara naar Satun. 58 km

Vroeg op weg naar Satun. Mooi gebied. Langzaam aan zien we steeds meer Moskee's en gesluierde vrouwen. Het uiterste zuiden (m.n. Zuid-Oosten) van Thailand is een Moslim-enclave, die zich in het verleden heeft willen afscheiden van Thailand en waar tien jaar geleden nog onlusten waren. De afhankelijkheid van Thailand bleek echter te groot voor een economische zelfstandigheid. In Satun groot (goedkoop) Hotel gereserveerd via booking.com. 's Middags een Museum aldaar bezocht. (sino-portugese) woning van de gouverneur van het district Satun.

21 februari: van Satun naar Trammelang Pier en oversteek Langkawi. 40 km.

We rijden richting Trammelang Pier door mangrove gebied.  Vanuit deze Pier vertrekt de boot (anderhalf uur) naar Langkawi (eiland Maleisië). Na douanefaciliteiten en rijst met groente als ontbijt op de terminal, richting Langkawi. Het laatste stuk varen we door de eilanden archipel van Langkawi. Schitterend mooi en we meren tenslotte aan in Kuah, de hoofdstad van Langkawi. Wat een enorme drukte op de terminal bij Kuah! Overbevolkt eiland of toch nog chinees nieuwjaar? Van deze plek nog 24 km gefietst naar Pentai Cenang (Resort Tasik Anak).

1. Maaike:
    22 februari 2015
    Lieve Pier en Luc
    Weer zo'n mooie tocht. Ik ben stik jaloers, maar dat weten jullie best. Dikke kus
  2. Fieke en Wiete:
    23 februari 2015
    Dierbare Twee,
    Wat een prachtige tocht maken jullie!!
    Wij genieten met jullie mee/
    Liefs, Fieke en Wiete