6.7 Van TANGALLE tot NEGOMBO

20 maart 2016 - Negombo, Sri Lanka

10 maart: Tangalle

Voordat we onze nieuwe home, Nuga Eden, introkken hebben we nog even de kust ten oosten van Tangalle afgefietst. We kwamen door een lagune gebied met veel vogels en langs prachtige brede stranden. Koffie gedronken op het bounty strand van Malgrove Beach Cabanas (adres van Floris).Ons nieuwe onderkomen, Nuga Eden, was een prachtige locatie met zwembad uitkijkend op de zee en gelegen naast de locatie van Jits en Stijn. Hier hebben we de rest van de dag geluierd, gelezen en genoten van de mooie plek.

11 maart: Tangalle

Hoe bijzonder is het om Jits, Stijn en de 3 kids te kunnen verwelkomen in Sri Lanka, het land waar wij ons na ruim 5 weken fietsen al thuis voelen. Samen met hen een weekje doorbrengen in Tangalle, geweldig.Na een lange reis kwamen ze rond 13.00u moe aan bij Moonstone villa's.'s Avonds met zijn allen bij Cactus, er tegenover aan het strand, gegeten.

12 maart: Tangalle

Met twee Tuk-tuks met zijn allen naar Tangalle en van daaraf gelopen naar Frangipani Resort (naast Reggae zone resort). Met zijn allen geluncht en de middag in zee gezwommen en zandkastelen gebouwd.

13 maart: Tangalle

Met de Tuk-Tuk naar de wekelijkse zondag-markt in Tangalle. Een levendigheid van belang; voor ons waren de mensen, de verschillende vissen en allerlei groente interessant. Voor SId en Ole al het goedkope plastic speelgoed en voor de Srilankezen was Nanne in de buggy een bezienswaardigheid! Even gezwommen op een druk en warm strandje en daarna geluncht bij Oceana.

14 maart Tangalle - Galle

Met zijn allen een uitstapje naar Galle gemaakt, waar we de oude stad bezochten. Galle is omgeven door indrukwekkende muren, die vroeger de vijand tegenhielden en nu het water van de Indische oceaan. Halverwege de 17e eeuw hebben de Hollanders de Portugezen verjaagd en fort Galle ingenomen. Ze hebben ongeveer 150 jaar lang de kust van het eiland gecontroleerd. Ze bouwden binnen de stadsmuren huizen, kerken, ziekenhuis en pakhuizen, dus veel Nederlandse invloeden. Na 150 jaar werden de Hollanders verdreven door de Engelsen, die uiteraard ook hun sporen nagelaten hebben.Op dit moment staat Galle op de werelderfgoedlijst waardoor de stijl en de schoonheid van de oude stad bewaard blijven. Met zijn allen hebben we over een gedeelte van de stadsmuren gelopen met op de punt de witte vuurtoren. Wat gedronken bij Mamma,s Roof Café en gegeten bij Indian Hut. Op de terugweg een stop gemaakt om in zee te zwemmen, waarna terug naar Tangalle.

15 maart: Tangalle

Met fiets en Tuk-tuk naar Gayambukka Beach aan de west-kant van Tangalle. Hier de middag gerelaxed, gezwommen en kastelen gebouwd, waarna we heerlijk gegeten hebben bij Gayambukka Guesthouse.

16 maart: Tangalle - Unawatuna 68 km

Na een relaxed strandweekje de fietskleren weer aan om te beginnen aan onze laatste etappes. Deze etappe leidde ons over kleine wegen, langs kleine dorpen. Al fietsend tussen de rijstvelden, bananen en theeplantages genoten we van de mooie natuur.

Overnacht in Heli's place, een B&B gerund door een Zwitserse. Heli's place, genoemd naar de laatste rustplaats van haar hond, die achter het zwembad begraven lag.      We dachten na een rit van 68 km heerlijk te kunnen afkoelen, maar helaas, het water was vies heet. Maar ja SL is nu eenmaal hot en bekend om zijn (hete) Ceylon thee.De charme van Unawatuna heeft vooral te maken met de ligging. Het ligt in een baai met redelijke afmetingen en het strand ligt een stuk van de hoofdweg af. Hierdoor is het een erg geliefde badplaats, dus supertoeristisch, net Spanje!

17 maart: Unawatuna / Galle

's Ochtends nog even naar Galle geweest, om de Hollandse protestantse kerk met graven uit de 18e eeuw te bezoeken (14 maart gesloten).s Middags op zoek gegaan naar de steltvissers. Ze kunnen urenlang stil blijven zitten op hun paal om wat zeedieren te vangen. We hebben ze zien zitten, maar het is een grote toeristische attractie geworden. Ze gaan alleen nog maar zitten als er bussen met toeristen stoppen. Ze vangen geen vis meer maar geld van alle chinezen die foto's van hen maken. Echter wel mooi gezicht in de schittering van de ondergaande zon.

18 maart Unawatuna - Bentota 65 km

Een mooie tocht langs de rivier Gin Ganga. We passeerden een waterwingebied met veel watervogels. Onze accommodatie lag aan het strand en aan het spoor. Spoor over en zwemmen maar. Het was wel oppassen geblazen, de onderstroming was hier erg sterk.

19 maart  Bentota - Hanwella 74 km

Hoe frustrerend is het als je om 7.00u start klaar bent en niet kunt vertrekken omdat er eerst 2 banden geplakt moeten worden. De zoveelste lekke banden; we waren even de tel kwijt de hoeveelste, maar zeker de 9e. En dan ook nog geen plakkers meer hebben omdat we de laatste gebruikt hadden om het zwembandje van Sid mee te plakken. Dan maar een van de oude banden opgeofferd, waaruit we fraaie rondjes geknipt hebben. Nadat banden geplakt waren vertrokken we om 8.30u. Mooie route langs thee en rubberplantages, maar over slechte wegen.

We waren lekker aan het fietsen totdat het noodlot toesloeg. Lucas werd gepasseerd door een bus die plotseling op zijn rem trapte om een passagier op te pikken. Het remmen mocht niet meer baten en Lucas klapte achter op de bus. Gelukkig geen lichamelijk letsel maar de fiets liep behoorlijke schade op. Enorm slag in het voorwiel, een verbogen voorvork en achter een gebroken spaak en lekke band.

Met hulp van een aardige Sri Lankees was er snel een pick-up geregeld waar onze beide fietsen op konden. De laatste 20 km dus per auto afgelegd. Hoe we de volgende dag in Negombo zouden kunnen komen was een volgend discussiepunt.

20 maart Hanwella - Negombo 64 km

6.15 u vertrokken op de fiets, met enorm slag in het wiel en alleen een achterrem. Hoever we kwamen zagen we wel. Het was zeer gespannen rijden met de gedachte spaken te breken of weer een lekke band op te lopen. Het fietsen met een slag in het wiel doet wat circusachtig aan en vraagt oplettendheid bij het sturen. Na wat drukke wegen waren we blij dat we de laatste 30 km over de rustige kustweg naar Negombo konden afleggen. Met wat stops voor koffie en een overheerlijke lime juice uiteindelijk de tocht volbracht. We schijnen er een gewoonte van te maken om met slag in het wiel de finish te bereiken (zie ook reisverslag Maleisië). Aangekomen in ons beginpunt (Villa Araliya), na een frisse duik, de fietsen (of wat er van over was) in dozen gepakt. Morgenochtend 6.00 uur ontbijten en dan richting vliegveld.

1. Lie en Olav:
    20 maart 2016
    Weer genoten van het verslag, gelukkig met goede afloop, en vooral van de schitterende foto's!
  2. Elly:
    20 maart 2016
    Goede vlucht terug!
  3. Floris:
    21 maart 2016
    Dat moet wel schrikken zijn geweest! Fijn dat jullie zelf in ieder geval wel helemaal heel terug komen!

Fijn jullie straks weer te zien!!

x