SLOT

26 maart 2015 - Gerwen, Nederland

19 maart : Van Sedille Besar naar Desaru. 60 km.

We rijden op zeer rustige kleine wegen langs de kust. Echter weinig dorpjes of bezienswaardigheden. Soms een verdwaalde aap en we ontdekten vleesetende planten tussen de varens. Desaru is een geliefde locatie voor Singaporezen, die hier op het strand afkomen. Zeer grote dure hotelcomplexen. Wij kozen voor wat minder luxueus hotel  (Desaru Damai Beach Hotel) en dat hebben we geweten; vergane glorie, een lekkende airco, een vies ijskastje, een troebel zwembad met veel "zwemmende" Maleisiërs met kleren aan en hoofddoekjes, geen avondeten en een te laat startend ontbijt. Desaru, een raar plaatsje met veel nieuwbouw. Met moeite een "minimart" kunnen vinden, dat aan de weg lag. Daar maakten we een mooi tafereel mee; een aap, die de open zaak kwam binnenrennen en een zak chips pakte en er mee van doorging ("naughty monkey").

20 maart: Van Desaru naar Sungai Rengit. 32 km.

Een korte tocht en de fiets van Lucas doet het nog steeds, weliswaar met een spaak minder en een kleine slag in het wiel. Sungai Rengit is een bijna 100% Chinees plaatsje, zo ook het Hotel (Tai Hoe). Een druk plaatje met veel mensen uit Singapore. Het plaatsje is bekend om zijn kreeft. Er staat een groot kreeft-standbeeld (van roestvrij staal).

21 maart:  Sungai Rengit

's ochtend naar een Oistrich-farm (struisvogel-boerderij) gefietst, 5 km buiten Sungai Rengit. Leuk om te zien. Eigenaar chinees, die ons de avond daarvoor reeds gespot had in een eettent. De struisvogels (biefstuk) worden gebruikt voor de Maleisische consumptie. 's Middags aldaar naar het strand gegaan. Mooi strand met palmbomen, maar daarachter veel afval (plastic) en bosbranden. Na bezoek aan klein vissersdorpje  weer richting ons Hotel.

22 maart: Van Sungai Regit naar Singapore Airport. 28 km.

In het pikkedonker, met licht aan, richting de jetty. Om 7.00 ging de eerste bumboot (houten oude boot), ongeacht het aantal passagiers. Daarna gaat de boot alleen als er 12 passagiers zijn. De overtocht duurde een uur over een rustige zee met veel scheepvaart. Eenmaal op Singaporees grondgebied moesten we door de douane (scanner) en de highway op. Toch een ander land;  veel engelse verkeersaanduidingen, veel Europese nieuwe auto's, mooie boulevards en erg clean. We moesten wel een stuk over de autobaan om de airport te bereiken. 100meter voor de departure terminal brak de 5e spaak. Met een enorme slag in het wiel deze laatste meters doorgefietst. Uiteindelijk de eindstreep na 2400km bereikt. Wachtend op het vliegveld hebben we onze tocht kunnen evalueren,  een plan kunnen maken voor een volgend fietsavontuur en ons kunnen voorbereiden op onze terugkeer naar het koude Nederland.

1. Eric:
    26 maart 2015
    Wat een prachtige en avontuurlijke reis!
  2. Marianne Raaijmakers:
    27 maart 2015
    Wat een mooie reis hebben jullie weer gehad! Leuk dat je nu al denkt over de volgende reis :-)
  3. Nelleke Canters:
    28 maart 2015
    Wederom een hele prestatie geleverd. Fijn om deze reis af te sluiten met alweer een nieuw reisplan in het achterhoofd.

groetjes Nelleke