OOSTKUST MALEISIE TOT SINGAPORE

19 maart 2015 - Desaru, Maleisië

Donderdag 12 maart: Cameron Highlands naar Jerantut (busje)

Van ons Hotel Hillview Inn werden we om 8.00 uur opgehaald met een mini-van. In Jerantut werden we weer afgezet bij Mamma Chop (Hotel Sri Emas), waar onze dierbare fietsen stonden. We besloten, daar het al 11.30 u was en zeer warm, om in Jerantut te blijven en de volgende dag vroeg op pad te gaan.

Vrijdag 13 maart. Jerantut naar Maran. 84 km

Na 2 dagen het natuurpark de Taman Negara en 2 dagen de Cameran Highlands zijn we weer op de fiets geklommen richting Maran. Het was een deels drukke en een deels rustige weg.  Jungle, palmbomen, wilde zwijnen, veel apengeluiden gehoord, maar geen levende aap gezien.
Een grote Hindoeïstische tempel bezocht in een piepklein dorpje, waar we enkele hindoeïstische dansen hebben kunnen aanschouwen.
Fietsend door de jungle passeerden we een Chinese begraafplaats met enorme grote familiegraven.
Eenmaal in Maran raakten we verstrikt in de "Tour de Langkawi" (Tour de France van Maleisië). De persfotografen hadden erg veel belangstelling voor onze Tour en hebben ons bij het startpunt van alle kanten gefotografeerd.
Geslapen in een vies, oud chalet, dat behoorde aan de ernaast gelegen golfclub.

Zaterdag 14 maart Maran naar Pekan. 108 km.

Na Roti Canei en Kopi kossong op weg gegaan. Mooi heuvelachtig weggetje naar Belimbing, vanwaar je een boot kon nemen naar Lake Chini. Volgens verhalen erg teleurstellend, daarom besloten door te fietsen naar Pekan (twee routes van AWOL op een dag). Grote delen langs de rivier Pahang gefietst, dat de langste rivier van Maleisië is (ook al in Taman Negara tegengekomen). Mooie rustige verlaten route. Onderweg apen en een waterbuffel gespot. Het laatste stuk naar Pekan was vlak met weinig schaduw en veel tegenwind. Al met al een zware tocht. Bij het binnenrijden van Pekan kreeg Lucas een lekke band. Ook bleek er een spaak gebroken (mogelijk de oorzaak). Na de band geplakt te hebben twee Hotels afgereden. Deze bleken full-booked ivm de start van de vakantieweek van Maleisië. Tenslotte uitgeweken na 4 km fietsen bij een enorm groot nieuw chick Hotel aan de rivier. Kamer van 290 RM (75€) genomen, omdat we geen zin meer hadden andere Hotels af te lopen na 108km fietsen en doorgezeten billen! Heerlijk gezwommen in een geweldig mooi zwembad aan de rivier.

Zondag 15 maart Pekan naar Kampung Rantau. 80 km.

Na ons ontbijt, uiteraard niet in ons dure hotel, maar in een eettentje langs de weg, bleek al gauw dat we een valse start hadden gemaakt. We zaten helemaal op de verkeerde weg dus terug naar Pekan! Eenmaal op de goede weg bleek het eerste stuk niet aangenaam te zijn. Vlak, saai en we reden door een mist van rook door de vele jungle branden. Vervolgens veel viskwekerijen aan zee en langs de weg veel apen. Gegeten bij een chauffeursrestaurant, waar zeer veel grote vrachtwagens met teakhout (Meranti?) stonden. Rantau Beach resort is een eenvoudig resort met familiehuisjes en een mooie tuin, gelegen aan zee. In de middag gezwommen in een zee met hoge golven. Verder een vies strand met veel plastic en afval. We verbazen ons steeds weer over deze manier van alles achter je laten vallen en een ander ruimt het wel op, of niet (maar dit is eigenlijk in heel ZO-Azië zo).

Maandag 16 maart: Kampung Rantau naar Tanjung Gemok (Endau). 40 km.

Na onze fantastische nasi als ontbijt op weg naar Tanjung Gemok. Nog geen 5 km verder en een tweede spaak brak. We konden niets anders doen dan doorfietsen daar we in de middle of nowhere fietsten. Gelukkig hoefde we maar 25 km te fietsen en hoopten we een fietsenmaker tegen te komen. En ja hoor 3 km voor Tanjung Gemok een fietsenmaker! Met veel kunst en vliegwerk van de fietsenmaker en Lucas zaten er in een mum van tijd onze eigen spaken erin. Wij drie ringet armer en 4 sinaasappels en een zakje pinda's rijker. Neergestreken in een hotel in Tanjung Gemok, omdat we de volgende dag koffie zouden drinken met Bert en Monique die vanuit Singapore kwamen.

Dinsdag 17 maart: van Tanjung Gemok naar Mersing. 50 km.

Om 11.00 uur met Bert en Monique Kopi kossong gedronken. Echt apart broer en schoonzus te ontmoeten aan het andere eind van de wereld. Door onze koffie date, deze dag pas om 12.00u vertrokken. De tocht voerden ons over erg rustige wegen met palmolie velden, apen en heel veel zon. We fietsten een mooie weg langs zee, toen er weer een spaak brak. Met de wind van zee heeft Lucas de laatste reservespaak erin gezet. Mersing is een leuk, klein stadje met veel accommodatie omdat van hieruit de boten naar Tiomaneiland vertrekken. Nog uit geweest op het verkrijgen van spaken maar helaas niet gelukt. Maat 28 inch is hier onbekend in Maleisië.

Woensdag 18 maart: van Tanjung Gemok naar Sedili Besar. 84 km.

Verjaardag van zoon Stijn en broer Bart dus dat moest een geweldige dag worden. De eerste 43 km over weg 3. Helaas hebben we maar 20 km over weg 3 afgelegd toen de 4de spaak brak. We hadden geen extra spaken meer en de fietsenmaker die we tegen kwamen was opgedoekt, dus er werd weer heel wat overlegd wat nu de beste oplossing was om de fiets zoveel mogelijk te sparen. We hebben ervoor gekozen om ons een stuk met de taxi op weg te laten brengen. Op naar het politiebureau om te vragen of ze een taxi voor ons wilden regelen waar 2 fietsen in konden. Na een half uur wachten kwam er een gewone taxi aanrijden met een hele slome, niet communicatieve chauffeur. Niet gediscussieerd of de fietsen wel in de kofferbak konden maar de fietsen opgepakt en met behulp van meneer agent de fietsen in de kofferbak gelegd.
We hebben ons 40 km laten wegbrengen en de laatste 25 toch maar weer gefietst op hoop van zegen! Uiteindelijk zonder verdere pannen bij ons prachtig gelegen resort met zwembad aangekomen. Nog 3 etappes te gaan hopelijk blijven alle spaken heel!