ANKOR WAT, tot KOMPONG CHHNANG

13 maart 2014 - Kâmpóng Chhnang, Cambodja

6 maart.  Boottocht van Phnom Penh naar Siem Reap

Zoals afgesproken door de madame van het hotel werden we opgehaald door man met brommer die ons naar de kade zou brengen. Het viel niet mee om in de drukke ochtendspits de brommer te blijven volgen. Veilig aangekomen in de haven troffen we een oude lange boot aan, zonder buitendek. Bij het binnengaan van de boot werden we geconfronteerd met mopperende toeristen en dit was wel terecht. Kleine zitplaatsen, warm en geen zicht naar buiten. "Gleich ein U-boot" zei een Duitse toerist. Binnen afzienbare tijd zat iedereen bovenop het dak van de "speed"boot. Niet echt comfortabel, heet, maar met goed uitzicht en een lekker windje. Onderweg veel vissersbootjes en drijvende dorpjes. Het laatste stuk op het Tonle Sap meer was saai. Een oneindige watermassa zonder ook maar enig land in zicht. Geplande reistijd van 5 uur, werd uiteindelijk 7.5 uur. Uiteindelijk zetten wij half drie voet en fiets aan wal en fietsten we nog 10 km naar Siem Reap. (Mekong Boutique Hotel). Dit was een tegenvaller omdat we hadden verwacht opgehaald te worden van de kade, zoals afgesproken in ons Hotel in Phnom Penh.

7 maart    Siem Reap  en de tempels (32 km)

We zijn vroeg vertrokken om de grande tempel-tour te maken. Verschillende tempels bezocht en rustig genoten van de vele archeologische bezienswaardigheden. Wat Angkor Thom was deze dag een van de hoogtepunten. Zeer indrukwekkend dit grootse religieuze (boeddhistische) monument. Met name de Bayon van Angkor Thom was adembenemend fraai. De toegangspoorten met slangengalerij en grote koppen  met smile waren indrukwekkend.

8 maart.   Siem Reap en Angkor Wat (33 km)

Wederom vroeg vertrokken, nu voor de beroemde Angkor Wat en de Wat Ta Phrom. Het was opvallend drukker dan de dag ervoor. Toch is het complex zo groot, dat de massa zich snel verspreidt. Wat Ta Phrom vonden wij zeer fascinerend. De bekende beelden van tempels in het oerwoud met tempel-overgroeiende bomen. ' s Middags het Angkor National Museum van Siem Reap bezocht. Een boeiend en mooi opgezet museum dat een goed overzicht gaf van de geschiedenis van de tempels. Eigenlijk hadden we het museum eerst moeten bezoeken. Siem Reap is een bijna Westers  plaatsje met zeer veel cafe's, restaurantjes, grote hotels en ook veel backpackers. Een beetje het Saint Tropez van Cambodja. Weinig Aziatische invloeden meer te ontdekken. Wel ademt het de sfeer uit van koloniaal Frankrijk.

9 maart    Boottocht  Siem Reap naar Battambang

We zijn om 5.45 vertrokken om 13 km verder op tijd aanwezig te zijn voor het vertrek van de boot (7.30uur) naar Battambang. Natuurlijk waren we ruim op tijd en hadden we nog tijd om te ontbijten en te foerageren voor de 7 uur durende boottocht ( geplande tijd 5 uur). De boottocht voerde ons langs vele drijvende vissers dorpjes. Veel armoedige hutjes gebouwd op een onderstel van bamboe. Hele mooie tocht, waarvan de boot 5 uur op de Sangker rivier door de modder en groene drijvende planten aan het ploeteren was in verband met de lage stand van het water.

10 maart.  Battambang

Na Siem Reap, Phnom Penh en Sihanoukville is Battambang de belangrijkste toeristische stad van Cambodja. Het is een klein stadje aan de Sangker rivier. De kade is omgeven door mooie Franse koloniale gebouwen. 's Ochtends met de bamboetrein een oude steenfabriek bezocht. De bamboetrein leek op een achtbaan zonder loops. Bij een tegemoetkomende trein moest de trein met de minste passagiers even de rails verlaten. ' s Middags een authentiek Khmer huis bezocht, waar we een rondleiding kregen van de huidige bewoonster, die in de 80er jaren onderdak had moeten verschaffen aan de Khmer Rouge.

11 maart.   Battambang naar Pursat (110 km)

In eerste instantie hadden we gepland na 50 km te overnachten. Daarom relatief laat vertrokken na goed ontbijt. Vandaag echter bleek het bewolkt, de wind in de rug en een saaie lange weg. We reden wel 22 km gemiddeld. Uiteindelijk doorgefietst naar Pursat. Thansour Thmey hotel gevonden. Pursat is bekend ivm wood-carving, dat ook in het Hotel (bed) terug te vinden was. s'Avonds lopend het riverfront restaurant gezocht, maar niet gevonden. Uiteindelijk op de markt gegeten.

12 maart. Pursat naar Kompong Chhnang (98 km)

Vandaag was het andersom; geen wolk te zien, tegen de 40 gr. in de middag, stuiter-asfalt en nu een straffe tegenwind vanuit het zuiden. Daardoor een zeer zware dag! Eenmaal in Kompong Chhnang aangekomen lang gezocht naar ons Hotel (Savanh Phum).

13 maart. Kompong Chhnang

Oververmoeid van de vorige dag besloten we een dag in KC eraan te plakken. Rustig aan gedaan. Naar de rivier gefietst en hier voor 10 dollar een bootje ( met staande roeister) gehuurd om gedurende een uur tussen de drijvende (m'n Vietnamese) dorpjes te varen. Geweldig wat voor kleurrijke taferelen je allemaal ziet! Af en toe zelfs gênant om overal zo de open " huiskamer" binnen te kijken en alles gade te slaan. Koffie gedronken en gegeten in een backpackers restaurant, gerund door Fransen. 's Avonds gegeten samen met een jonge Nederlandse vrouw die al  twee en half jaar werkte voor UNICEF in Phnom Pehn. Het was leuk om haar ervaringen over werken en wonen in Cambodja te horen.

CAMBODIA

We concludeerden dat Cambodja geen echt fietsland is! Weliswaar heeft het zeer boeiende plekken om te bezichtigen (Phnom Penh, Angkor, Battambang en Sihanouk ville), maar het fietsen tussen deze plaatsen is niet leuk; grote verkeersaders tussen deze plaatsen met druk vrachtwagen- en bus-verkeer en weinig alternatieve wegen. Cambodja is 5.5 x Nederland, ongeveer even groot als Laos, maar twee keer zo dicht bevolkt. De wegen zijn dan ook drukker en er wordt twee keer zoveel getoeterd. Dat zal in Vietnam nog wel meer worden. Verder lopen hier alle vrouwen in pyjama (Cambodjaanse klederdracht) en is het verschil tussen arm en rijk groot. Als buitenlander kun je hier alleen maar dollars uit de muur (ATM) trekken en geen Riel's. Liefst zien ze alles betaald in Dollars, dat Cambodja, met hun omrekentabel, relatief (vgl. met Laos en Thailand) duur maakt. Goedendag is Sour dei en dankjewel is Orkun. En met 'wan delaar' bedoelen ze 1 dollar.                                                          We hebben ons verder nooit gerealiseerd dat in de Khmer Rouge tijd zo'n genocide van het eigen volk heeft plaats -gevonden ! (3 miljoen Cambodjanen van de 7 werden vermoord in de periode 1974 -78)!  Het land heeft hierdoor een enorme achterstand opgelopen, maar is zich langzaam aan het herstellen. We hebben ons laten vertellen dat de corruptie erg groot is en vooral in de houtkap; er worden arbeiders ingehuurd, die vervolgens als illegale arbeiders worden aangegeven bij de politie, waarna het geld via de politie weer terugstroomt naar de houtindustrie.                               Verkeersregels Cambodja: er wordt hier rechts gereden en er wordt flink getoeterd. Stoplichten worden niet altijd opgemerkt en eenrichtingsverkeer geldt niet voor fietsen, brommers en tuk tuk's. Als je links wil afslaan, dan neem je de binnenbocht naar links en blijft je goed links rijden tot je geen tegenverkeer meer hebt en dan zwenk je naar rechts. Toeteren mag, maar je wijst nooit iemand op zijn verkeerd gedrag in het verkeer. Je moet m'n met jezelf bezig zijn om te overleven in het verkeer en je niet met anderen bemoeien.

1. Ellen Verkooijen:
    13 maart 2014
    Wat een bijzondere reis toch! De trein die even uit de rails moet voor een tegenligger, hoe moet ik mij dat voorstellen? En veel water en bootjes. Ik zie dat het er 37 graden is dus dat moet goed toeven zijn. Spannend ook steeds weer om te ontdekken dat er toch ook grote verschillen tussen de verschillende landen zijn. Ik heb niet op de kaart gekeken maar krijg de indruk dat jullie nu Thailand ingaan. Ben benieuwd weer naar het vervolg.
    Liefs,
    Ellen
  2. Maybritt:
    13 maart 2014
    Wat stoer en gaaf dat jullie dit doen met z'n tweetjes! Geniet van jullie avontuur, pas op in het verkeer en tot eind augustus in Berlijn! Groetjes! Maybritt
  3. Trudy:
    14 maart 2014
    Die video's van die trein....echt schitterend! Nooit geweten dat zoiets bestaat. Wat zien jullie toch bijzondere dingen. En wat fijn dat we een klein beetje mee kunnen genieten via jullie blog. Liefs!