ZUIDOOST CAMBODJA

21 maart 2014 - Kep, Cambodja

14 maart     Kampong Chhnang naar Phnom Penh ( 96 km)

Met de wind weer vanuit het zuid-oosten (tegen), in etappes de route afgelegd. Het laatste deel naar Phnom Penh was voor ons bekend. Mooi guesthouse (Diamond Palace) gevonden. Wederom bij Friends gelunched en de bus geregeld voor de volgende dag. Verlaat verjaardagscadeau voor Pier gekocht (Canon sx280). Pier helemaal verguld met haar nieuwe toestel met 20x optische zoom!

15 maart     Phnom Penh  naar Sihanoukville met de bus

7.30 uur aanwezig. Vertrek 8.00uur. De fietsen konden in de onderste verdieping van de dubbelbus, dat speciaal voor bagage gereserveerd was. We vertrokken op tijd, dus dat leek veelbelovend. Al spoedig bleek dat de bus om de paar kilometer passagiers en bagage en brommers oppikte. Bij iedere stop (5x) fietsen er weer uit en brommers er in. Voordat we Phnom Penh uitreden waren er reeds 2 uur verstreken. De bus deed er dus geen 5 uur over, maar bijna 8 uur! We werden afgezet op het busstation van Sihanoukville, waarna we nog 10 km naar onze bestemming (guesthouse Orchidee)  fietsten, gerund door een Nederlander.

16, 17 maart       Sihanoukville

Sihanoukville leek op een Zuideuropesche badplaats; grote hotels en veel nieuwe grote gebouwen in de steigers. Tevens duik-en zeilscholen, allemaal gerund door Europeanen. Er was buiten de vele stranden en eethuisjes weinig te beleven. s'Middags Naar het strand Otress gefietst, dat tot een van de rustiger stranden behoorde.  de volgende dag een boottocht gemaakt naar drie eilandjes. Heerlijk gesnorkeld en gezwommen in heldere zee met veel zee-egels, vissen en koraalriffen. Tot nu toe haden we nog geen zee en witte palmstranden gezien.

18 maart      Sihanoukville naar Kampot (110 km)

De eerste 50 km met taxi afgelegd, georganiseerd door het guesthouse. De fietsen werden op een zeer ingenieuse manier opgehangen aan de achterklep van de auto. Op deze manier fietsen vervoeren in Nederland, met al zijn verkeersregels, zou onmogelijk zijn. De laatste 60 km naar Kampot met de fiets afgelegd; mooie weg, rustig en kunnen genieten van het Cambodiaanse platteland. In Kampot overnacht in Champa Lodge, gerund door een Belg. Een prachtige locatie aan de Teuk-rivier met zelf opgeknapte Khmer-huisjes. s'Middags gekajakt  op de rivier om een eiland heen met veel palmbomen en mangrovebossen. Genoten op twee stoeltjes met een wite wijn aan de rivier, van de geweldige fraaie zonsondergang en gedronken op de verjaardag van oudste zoon Stijn!

19 maart      Kampot naar Kep (31 km)

We genoten nog even na van deze bijzondere locatie met een ontbijt. Naar Kampot gefietst en daar op de Frans koloniale boulevard aan de rivier van een cappuccino genoten. Daarna via een stoffige weg (Cambodja!) naar Kep gefietst. Gerelaxed in ons geweldige guesthouse (Boathouse), gerund door Christophe, een Fransman en s'middags de crab-markt aan de kust bezocht en daar in van de vele crab-restaurantjes crab gegeten (specialiteit van Kep).

20 maart.     Kep van zout naar peper (50 km)

We besloten er nog een dag aan te plakken in Kep, enerzijds vanwege de relaxte en ongedwongen sfeer van ons guesthouse en anderzijds om verder afscheid te kunnen nemen van Cambodja voordat we Vietnam  intrekken. We hebben een fietstocht gemaakt door het Kep National Park. Een butterfly farm bezocht. Daarna zijn we via vissersdorpjes en zoutpannen aan het strand naar peperplantages in de bergen gefietst (de echte en unieke Kampot-peper). We hebben voor de laatste keer nog even het echte Cambodja kunnen ervaren!

21 maart      Kep naar Ha Tien (60 km)

De laatste fietsroute door Cambodja was een rustige route langs dorpjes waar in de ochtend veel te beleven is.  De laatste 10 km in Cambodja werden we overvallen door de eerste regen in 2 maanden. We fietsten Cambodja regenend uit en Vietnam regenend binnen.  Na even zoeken ons (zeer nieuwe) hotel gevonden (ChauThu) en tickets geregeld voor de boot (met fiets) naar Phu Quoc eiland!  In Ha Tien aan de rivier een drankje gedronken en gegeten. In het hotel wat woordenwisselingen gehad met de baliemedewerker, die onze paspoorten wilde houden. Na veel vijven en zessen uiteindelijk met veel moeite terug gekregen. Dat was onze start in Vietnam. Ha Tien kleurrijk, grappig en (wat opviel) schoon stadje aan zee en rivier. Druk verkeer en iedere scooter draagt hier een helm (niet in Cambodja).

1. Jits:
    21 maart 2014
    Heel veel plezier in Vietnam!!! X
  2. Nelleke Canters:
    24 maart 2014
    Jullie hebben er al heel wat kilometers opzitten. Natuurlijk heel veel gezien en beleefd. heerlijk om zo een hele tijd 'onderweg' te zijn, meestal is het 'onderweg zijn' leuker dan de bereikte bestemming.
    Margriet, ik hoor de details van deze mooie reis later wel eens, je zult heel wat te vertellen hebben.
    geniet van al het moois, van de mensen die je tegenkomt, van de natuur etc.
    groet,
    Nelleke