CAMBODJA

5 maart 2014 - Phnom Penh, Cambodja

27 februari     Don Det naar Stung Treng (90 km)

We  vertrokken vroeg uit Don Det. Met fietsen in open bootje naar Nakasang. Daar ontbeten. Voor de grens de afslag genomen naar de grootste watervallen van Azië. Hier maakt de Mekong inderdaad een behoorlijke val, ook wel de Aziatische Niagara genoemd. Bij de grens van Cambodja nieuwe gebouwen, die niet gebruikt werden. We moesten doorrijden naar een overdekt tentje aan de weg. Na de gebruikelijke incheck rituelen moesten we nog een gezondheidscheck ondergaan. Onze lichaamstemperatuur werd gemeten met een soort pistool in onze hals. Heel aparte ervaring. Goede, maar lange, rechte, vlakke en saaie weg naar Stung Treng. Geen schaduw, geen dorpjes en veel bosbranden onderweg . Stung Treng is een vies plaatsje met een nog viezere markt. Dit was onze eerste kennismaking met Cambodja. Tickets gekocht voor de bus naar Kratie.

28 februari/    Met de bus van Stung Treng naar Kratie (142km)

Dit traject moesten we in 1 dag afleggen omdat er onderweg geen slaapaccomodatie was. Achteraf een goede beslissing om de bus te nemen, want de weg was erg slecht. Voornamelijk zandweg met losliggende stenen en veel kuilen. De bus heeft er dan ook 4 uur overgedaan! Kratie was een leuk stadje aan de Mekong. 's Middags uitstapje gemaakt naar het eilandje Koh Trong. Dit was een authentiek, autoloos Khmer eilandje. Veel houten huizen op palen met versiering op het dak. Hoe meer versiersels hoe ouder het huis. Tussen de middag iets gedronken in een geweldig mooi resort . (Rajamada resort met zwembad). Eerste kennismaking met drijvende huisjes op het water aan de zuidkant van het eiland. Guesthouse Heng Heng II.

1 maart       Kratie naar Stung Trong 85 km

Vroeg (6 uur) vertrokken. Genoten van een fantastische rit. Veel te zien onderweg. Door veel dorpjes gefietst, ossenkarren, rijstvelden en met name veel tabakteelt. Ze wenkten ons aan de weg om een kijkje te komen nemen. Hier wordt de tabak (versneld) gedroogd  en opgehangen in hoge ovens van leem. Interessant om te zien. Verder worden we uitbundig toegejuicht langs de weg door enthousiast zwaaiende en roepende kinderen. (Hello, hello).  De dorpjes ogen hier welvarender en verzorgder met vriendelijke mensen. Toch lijkt het platteland armoediger dan in Laos en zien we hier ossen om het land te ploegen ipv tractortjes. Stung Treng stelt niets voor. Geslapen in een van de eenvoudige guesthouses met fan en wassen met koude water uit een mandiebak.

2 maart.   Stung Treng naar Skun (80 km)

Ontbeten aan de Mekong met een soort gebaken oliebollen. Vandaag ook een mooie tocht door veel dorpjes. Als eerste middagstop (bijna ritueel) onze enorm grote pompelmoen, gekocht op de markt van Stung Treng, geschild en opgegeten bij een tempel. Doorgefietst met tegenwind in de middag naar Skun. Ook hier eenvoudig guesthouse gevonden met koude douche. We wennen er (niet echt) aan! Skun is een bijzonder plaatsje en bekend om zijn gebakken tartantelos (vogelspinnen). Voor de locale bevolking een lekkernij. Ze worden echter schaarser door de ontbossing in Cambodja, daar de diertjes zich in de bossen ophouden.

3 maart.   Skun naar  Phnom Penh (85 km)

we waren gewaarschuwd voor een drukke weg, maar het was erger dan dat. Behalve druk, de eerste 30 km een opgebroken weg voor de aanleg van de highway naar Phnom Penh. Dus weer over zand en erg veel stof happen. Veel vrachtwagenverkeer, busjes en wagentjes, volgepropt met heel veel mensen, mogelijk richting een highschool, universiteit of werk halverwege. Het leek wel een deportatie... Wederom met tegenwind in de middag (omgedoopt tot zuidelijke Mekong-mistral) naar de hoofdstad. Hier hadden we reeds een zeer aangenaam guesthouse gebooked voor 3 nachten met warme douche, airco en WiFi. (het Royal guesthouse), wat een luxe.! De voormalige Franse koloniale sfeer was duidelijk te proeven in deze fraaie plaats, waar we om 12 uur arriveerden en om de aankomst te vieren geluncht met een glas witte wijn.

4 maart    Phnom Penh city tour met de fiets

Ontbeten met gekookt ei op het terras van ons guesthouse. De belangrijkste bezienswaardigheden van PP waren in de fiets-citytour opgenomen. Gestart met de zilverpagode en het koninklijk paleis. Hier moest Pier een wit T-shirt kopen omdat een sjaal over de schouders niet tot de regels behoorden. Voor de toeristen gelden allerlei regels, ook in het verkeer terwijl de Cambodjanen alle regels aan hun laars lappen! Na de zilverpagode het Tuol Sleng museum ( genocide museum uit de periode van Pol Pot) bezocht. Dit museum is gehuisvest in de voormalige gevangenis van het Khmer-regime van 1975-1979. Erg indrukwekkend. Tussen de middag gegeten bij Friends, een restaurant waarin straatkinderen de kans krijgen om onder leiding op het goede spoor te komen. Naast het restaurant is ook een winkel waar eigengemaakte kleding, sieraden, tassen etc door de ouders van deze straatkinderen verkocht worden. Daarna Wat Phom en de Russische markt bezocht.

5 maart.  Phnom Penh en Killing Fields (30km)

Als zuinige Hollanders vertrokken we om 8.00u per fiets naar de Killimg Fields. De weg er naar toe was "killing"!  Druk verkeer, met wederom opgebroken weg met zand, steenslag  en veel stof. Na 12 km bij de Killing Fields ten zuiden van PP.  Het was nog indrukwekkender als het Tuol Sleng museum. Het is niet te bevatten dat er tussen 1975 en 1979 3 miljoen Cambodjanen op zo'n afgrijselijke manier om het leven gebracht zijn. We volgden een zeer ingrijpende audio-tour. Het Tuel Sleng museum was sober en wat armoedig opgezet. Deze plaats was veel professioneler opgezet met  hartverscheurende verhalen. In de middag de centrale markt bezocht. Een overzichtelijke en niet chaotische mooie markt in een oud art-deco gebouw. Daarna voor de volgende dag de boot naar Siem Reap geregeld ( bus lukte niet met de fietsen). In de avond genoten van een wijntje op ons balkon.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fieke en Wiete:
    5 maart 2014
    Wat fietsen jullie veel per dag en wat een arm land waar jullie doorheen fietsen. Wij genieten elke keer weer van jullie verhaal en mooie foto's. Lieve groeten van ons, F & W
  2. Jits:
    5 maart 2014
    Kanjers!!!!!!!!!! En wel fijn even toch, zo af en toe een wijntje en een lekkere warme douche! XX