3 DAGEN CHIANG MAI

23 januari 2014 - Chiang Mai, Thailand

21 januari

In Thailand is alles te koop als je maar betaald! Om er zeker van te zijn dat onze fietsen meekwamen hebben we business-class gevlogen. Wat een beenruimte! Helaas hebben we er maar 1 uurtje van mogen genieten!  Op het vliegveld van Chang Mai aangekomen waren de fietsen weldra rijklaar en op naar ons  Guesthouse 'Smile House Boutique' aan de zuidkant van het centrum. Gelukkig was het maar 3 km en was het makkelijk om van het vliegveld af te komen! De hectiek van het verkeer was wel even wennen. Te gek Guesthouse, aan te raden voor iedereen die naar CM gaat (zie foto's).  We kunnen het niet nalaten; 's middags de halve stad reeds lopend te verkennen. We hebben een school bekeken en tips gekregen van een lieftallige Thaise, welke tempels de moeite waard waren. 's avonds de 'night market' bezocht (heel groot, echt Aziatisch en super toeristisch! ), waarna we voor 40 Bath (1 euro) een Pad Thai gegeten hebben.

22 januari

Onze eerste uitstapje, naar de de tempel Wat Doi Sethup. Uiteraard met de fiets, een pittige start maar gelukkig zonder bagage! 19 km stijgen met een gemiddelde stijging van 6.5%!! Er kwam geen eind aan al het bochtenwerk. Na twee uur trappen waren we boven. Veel mensen, veel goud, maar ook zeer de moeite waard met nevelig uitzicht op CM. Mooie rituelen hebben die Boeddhisten; olie bijgieten op het vuur, alle klepels van bellen uitproberen, bloemen leggen en veel wierookstokjes aansteken. Naar beneden was een koude ervaring. Later in de middag een wijnbar opgezocht (waarschijnlijk voorlopig het laatste glas wijn, en het went). Gegeten binnen de grachten van CM en filosofische beschouwingen aangehoord van een oude tafelgenoot uit Canada. Die avond na deze eerste tocht vroeg gaan slapen.

Chiang Mai deed ons een beetje denken aan Ubud (Bali), maar dan wel in het groot. Een bijzondere stad, (net zo groot als Eindhoven) met een relaxte sfeer, veel cafeetjes, markten en eettentjes. We hebben er van genoten!

23 januari

Tempeldag...

Na enig overleg of we een georganiseerde fietstocht zouden maken hebben we toch gekozen voor een tempeldag! We moeten namelijk nog 3 maanden fietsen, tempels zien we uiteraard de komende maanden ook nog volop! We hebben alle tempels van Chiang Mai belopen en hebben er absoluut geen spijt van! De tempels variëren van eenvoud tot veel goud! Ook hebben we in een van de tempels een begrafenis mogen aanschouwen! De hele ceremonie speelt zich buiten af. De mensen allemaal in het zwart omringt door een zee van bloemen en allerlei versierselen. Geen koffietafel, maar een rijsttafel! In de namiddag buiten CM nog een zilveren tempel  (Wat Si Suphan) bezocht. Fraaie versieringen (leek op Djokja zilver). Deze tempeldag (Wat-lopen!?) besloten met een eenvoudige Thaise rijstmaaltijd op de markt.

Morgen onze eerste fietsetappe van 73 km.

1. Margreet Vossen:
    23 januari 2014
    Ongelofelijk hoe snel je dus in een totaal andere wereld kunt belanden! Van "Leef en vind" naar "Beleef en zin(t)". Mooi hoor en erg leuk om zo met jullie mee te fietsen!
  2. HaPe:
    26 januari 2014
    Ha Luc en Margriet, dit ziet er inspirerend uit,mooi zo'n andere wereld om je (weer) eens aan te "laven": wel ff wat anders als een grijs januari dagje in Holland ..! Geniet intens ! Houdoe HaPe