THE GOLDEN TRIANGLE

31 januari 2014 - Chiang Khong, Thailand

27 januari.   (40 km) Naar Tha ton en boot naar Chiang Rai

Van Fang naar Tha Ton gefietst. Slechts 35 km. Gefietst over landelijke wegen, helaas bleef het gissen welk landschap zich achter de mist schuil hield. Na een uurtje brak de zon door en konden we genieten van de bergen, vele rijstvelden, bananenplantages , etc. Om 10.30 waren we in Tha Ton, waar we de boot genomen hebben naar Chiang Rai. Het was een bootreis van 4 urur en de schipper laveerde zijn boot met ongeveer 10 passagiers en drie fietsen vakkundig tussen de ondiepten van de 'Kok river'   In Chiang Rai werden we bij een provisorische bamboesteiger afgezet. Na lang zoeken vonden we ons Guesthouse voor 6 Euro per nacht. De kamer was schoon, maar super gehorig

28 januari

bij het ontbijt raakten we in gesprek met een Zwitser, die met zijn Thaise vriendin in Chiang Kongwoont. Hij raakte niet uitgepraat hoe geweldig hij het hier naar zijn zin had. Vervolgens kwam onze Nederlandse buurvrouw op het gepraat af en was zeer geïnteresseerd in onze reisplannen. Zij reisde alleen evenals de buurman aan de andere zijde, een Nederlander woonachtig in Luxemburg. Iedere dag ontmoeten we wel mensen met hun eigen verhaal. Dor dit oponthoud vertrokken we veel later dan gepland per fiets naar de Wat Rong Khun, de witte tempel. De tempel was zeer indrukwekkend en van een afstand leek het op een sprookjesachtig ijspaleis. De bouw van dit tempelcomplex is in 1997 gestart door en Thaise architect en moet in 2070 voltooid zijn. Het complex wordt overspoeld door toeristen.                                           Na het bezoek aan de witte tempel zijn we nog 19 km doorgefietst naar de Kon Khun watervallen. De weg daarna toe was rustig, weliswaar met een lichte stijging en de laatste kilometers waren pittig. De laatste kilometers volgden we te voet een tracking door een oerwoud van enorme gewassen, met name hele bamboebossen.

29  januari  Chiang Rai - Chiang Saen (70 km)

Vroeg vertrokken richting Chiang Saen. De eerste 45 kilometers Awol gevolgd, daarna  onze eigen weg gevolgd naar Chiang Saen. Binnen de kortste keren reden we op een snelweg in aanleg. Redelijk luguber, zo stil en verlaten. Aan bouwvakkers de weg gevraagd en na wat zandwegen zaten we gelukkig weer op de goede weg (de 4004). In Chiang Saen wederom lang gezocht naar ons guesthouse, dat uiteindelijk 4 km buiten Chiang Saen lag. Het enige voordeel van dit guesthouse was dat het nog maar 6 km fietsen was naar het opium museum. Een geweldige aanrader. Een zeer fraai en indrukwekkend museum, waar kosten nog moeite waren gespaard. Door de koning geïnitieerd is een enorm complex gebouwd. Historie, oorlogen, maffia en verslaving werden successievelijk in verschillende zalen uitgebeeld ondersteund door videobeelden. De opiumhandel heeft veel rijkdom gebracht, maar ook enorm veel ellende. Op de terugweg naar ons guesthouse het drielandenpunt (Golden Trinagle) bezocht. Niet veel aan en erg toeristisch..

30 januari  Chang Saen - Chang. Khong (85 km)

Het zou een pittige tocht worden dus vroeg vertrokken! Eerste 15 km was vervelend fietsen over opgebroken wegen. De overige 60 km hebben we gefietst door een oase van natuurschoon, links de Mekong rivier, rechts de bergen! Onderweg kwamen we een Franse clochard tegen op een racefiets met 2 bagagemandjes over zijn voorwiel, rondtrekkend door ZO Azië! De laatste 13 km bevatten 3 zeer korte maar pittige colletjes van 15%. Geslapen in een guesthouse met uitzicht op de Mekong. Was echt een cadeautje. (Baantammila guesthouse, 700 B). We beseften dat dit de laatste dag en nacht in Thailand zou zijn. Morgen de grensoversteek naar Laos!

31 januari Chang Kong - Laos

We kregen van verschillende kanten de nodige tips om de nieuwe grensovergang (nieuwe brug) over te gaan. Uiteindelijk gekozen voor onze oplossing; fietsen naar de brug, kaartje kopen voor de bus en met de fiets de bus in! Vroeg wel wat improvisatietalent, maar binnen een uur stonden we aan de overkant van de Mekong aan Laotiaanse zijde. Visum geregeld voor 35 dollar pp en we konden verder fietsen! We zien nu aan de Laotiaanse kant (in Houayxai of Bokeo) van de Mekong aan de overkant Chiang Khong liggen. De prijzen voor eten zijn in deze zusterplaats duurder dan aan de Thaise kant. In een ATM pinden we 1miljoen Kippen (ongeveer 100E) en oriënteerden ons op de ticket-office voor de boottocht morgen op de Mekong naar Luang Prabang.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen Verkooijen:
    31 januari 2014
    Eigenlijk ben ik toetsen aan het nakijken maar ik kan het toch niet laten jullie verslag, dat net binnenkomt, te openen. Wat een andere wereld waarin jullie verkeren en wat zou ik graag op mijn fiets zo'n tocht maken. Heel inspirerend.
    Veel mooie ervaringen in Laos en blijf schrijven!
  2. Heleen metselaars:
    31 januari 2014
    Hallo Margriet en echtgenoot ! Op jouw uitnodiging op zoek gegaan naar je reisverslag : wat ontzettend leuk ! Vervreemdend om "gewoon" te wordfeuden en dan te zien vanwaar jouw woordvondsten komen !!! Lijkt me geweldig om op deze manier te reizen, best jaloers op jullie conditie !!! Geniet verder ik volg het graag, groeten uit ( zonnig !!) Nuenen x
  3. Lie en Olav:
    31 januari 2014
    Hoi Luc en Margriet, wat een geweldig avontuur zijn jullie aangegaan. Blijf genieten en veel zien, dan kunnen wij mee profiteren van een prachtig reisverslag. Veel geluk in Laos.
    Over 3 weken gaan we naar Berlijn, kijken er erg naar uit!
  4. Jits:
    4 februari 2014
    Hoe is het in Laos!? Ik wil meer lezen (-: Mis jullie, xx uit Hamburg!
  5. Feia:
    4 februari 2014
    Hallo Margriet,

Helaas heb ik je niet meer persoonlijk een fijne reis kunnen wensen. Maar wat ziet het er fantastisch uit. Hele mooie foto's en wat een top conditie! Geniet ervan samen!

Groetjes, feia
  6. Veronique en Michiel:
    8 februari 2014
    Hoi Margriet en Lucas!
    War zullen jullie genieten van de natuur en cultuur daar!
    Als ik dat zo lees zie ik de beelden gewoon erbij!
    Zie mij zoiets zelf niet doen, maar kan me er wel van alles bij voorstellen.
    Hier is het maar stilletjes zo zonder jullie op de achtergrond en als klankbord voor de ontwikkelingen hier.
    Denk vooral aanstaande donderdag aan jullie!
    Veel plezier en kijk uit naar verdere verhalen.
    Lieve Groetjes, Veronique en Michiel.
  7. Clariet Van Heteren:
    9 februari 2014
    Hallo Luc en Margriet,
    Gefeliciteerd met je verjaardag Margriet en verder een mooie en voorspoedige reis gewenst !
    Clariet
  8. Fieke en Wiete:
    9 februari 2014
    Margriet, van harte gelukgewenst met je verjaardag op 13 februari.
    We kunnen na 31 januari jullie verhalen niet meer volgen.
    Mogelijk krijgen we spoedig weer verbinding.
    Liefs, Fieke en Wiete
  9. Nelleke Canters:
    10 februari 2014
    Margriet,

Omdat ik jouw taak naar alle eer en geweten vervul m.b.t. de verjaardagkalender, kon het niet anders als dat ik jouw verjaardag daar opmerkte. oEn om zeker te zijn dat ik niet te laat ben en jij zou kunnen zien dat ik er niets van bak, stuur ik je reeds 3 dagen te vroeg al een: VAN HARTE PROFICIAT !!!! Margriet, veel succes in je nieuwe levensjaar en een hele mooie dag samen. Groet en gedachten,
    Nelleke, ook namens Stan.