LAOS 1

10 februari 2014 - Vientiane, Laos

LAOS

Laos is 6x zo groot als Nederland en heeft slechts 6.5 miljoen inwoners. Volgens onze informatie is het een socialistisch en communistisch land. We zien in alle dorpen dan ook een rode vlag met hamer en sikkel waaien. Het kaptalisme wordt weliswaar voorzichtig gedoogd (grote reclameborden) en de economie groeit per jaar met 8% . Het behoort momenteel echter tot de 20 armste landen van de wereld, dat met name in de dorpen goed zichtbaar is (hutten van stro en bamboe). De levensverwachting is gemiddeld 56 jaar. Laos heeft verder de meeste dodelijke scooter- en brommer-ongevallen ter wereld, dat m'n veroorzaakt wordt door drank bij festivals. De bevolking heeft minder glimlach dan in Thailand, we worden echter wel meer begroet door enthousiaste kinderen langs de weg (Saibadiiiiee).

1 februari

Per boot naar Luang Prabang in 2 dagen met overnachting in Pak Beng!  Inschepen was een hele belevenis, fietsen op het dak, bagage in het ruim, schoenen uit en in een plastic zakje meenemen naar je zitplaats. Niet te geloven maar we hadden vaste zitplaatsen. Voordat we vertrokken kregen we instructies van de schipper: aankomst boot 19.00 uur, zorg zelf voor je bagage, want het is donker en van alle kanten komen mensen aangesneld om hun guesthpuse aan te prijzen. Klokslag 11.00uur vertrokken we met een overvolle boot (100 mensen) richting Pak Beng. Om 17.00 uur reeds zetten we voet aan wal, gelukkig nog licht, want het was een en al hectiek. Niet alleen mensen die hun guesthouse aanboden maar ook bedelende kinderen, die de achtergelaten etensresten van de toeristen van de boot gristen. Laos oogt een stuk armer dan Thailand.

2 februari

Met de boot verder naar Luang Prabang. Zelfde ritueel. Inschepen even hectisch, de boot iets ruimer met tafeltjes. Regels minder streng. In Luang Prabang werden we 10 km voor het stadje aan wal gezet. Gelukkig hadden wij de fietsen bij ons en konden de laatste kilometers met de fiets afleggen. De overige passagiers werden naar een loketje gestuurd waar ze een kaartje konden kopen voor de tuk tuk die ze naar Luang Prabang zou brengen. In Luang Prabang 2 uur lopen zoeken naar ons guesthouse wat we geboekt hadden via booking.com.  Nadat we het eindelijk gevonden hadden was het overboekt!  Uiteindelijk zijn we na lang drammen door de eigenaar onder gebracht in een ander guesthouse.

3 februari

Met de fiets de watervallen van Kuang Si bezocht. Dit was een ritje van 60 km. De weg ernaar toe was prachtig de watervallen lagen in een park met een hoog Efteling gehalte, bovendien krioelde het van de Chinezen toeristen. 's Middags het UXO informatiecentrum bezocht. In dit centrum geeft informatie over de tonnen niet-geëxplodeerde bommen die de Amerikanen tijdens de Vietnamoorlog geloosd hebben boven veel agrarische gebieden in Laos. Deze unexploded bommen leveren dagelijks een slachtoffer. Het informatiecentrum houdt zich met het onschadelijk maken van deze bommen. 's Avonds heerlijk gegeten aan de Mekong rivier.

4 februari  Luang Prabang naar Kiew Ka Kam (80 km)

Deze tocht stond beschreven als erg zwaar en dat was ie!  Waarschijnlijk ook de allerzwaarste bergtocht, die we überhaupt tegen zouden gaan komen. Na een rustige start door wat dorpjes, begon een klim van 16 km (6-7%). Tussen de middag een eenvoudig tentje kunnen vinden voor wat fruit (grapefruits) en water. In de middag kwamen we geen stalletjes of guesthouses meer tegen. Wel een nog langere helling  in de hete namiddag zon van 23 km (6-7%). Gelukkig waren we om 17.00u, voor het donker, op onze eindbestemming, 1430 m hoog. (2800 m hoogteverschil overwonnen)! Het was een adembenemende mooie tocht. Wie hoog klimt kan ver zien! 's avonds gegeten samen met een Brabander (Ton), die we onderweg waren tegengekomen en in hetzelfde guesthouse sliep.

5 februari.      Kiew Ka Cham naar Phou Khoun (55km)

Weer een bergetappe, weliswaar veel minder zwaar als de vorige dag. We hebben de hele tocht in de bergen gefietst met kleine klimmetjes van 9%! Wij vonden dit in vergelijking tot de vorige etappe erg meevallen. De tocht voerden ons langs vele armoedige dorpjes met steeds enthousiast roepende kinderen. 's Avonds geslapen in Thongsavanh guesthouse gelegen naast een Hmong dorpje. Hier speelden de kinderen met een zelfgemaakte tol van hout in het zand.

6 februari    Phou Khoun naar Kasi (45km)

Na de voorgaande zware etappes een rustige maar waanzinnig mooie tocht dwars door de uitlopers van het Karstgebergte. Een gebergte met hoge puntmutsen, het leek wel of hier de Hobbits leven. We raakten niet uitgekeken! Op zo'n moment beseften we weer hoeveel meer je van een land ziet wanneer je het per fiets bereist. Toch waren we sneller dan gepland in Kasi en zijn hier toch maar neergestreken in het guesthouse Vanphisith. 's Avonds gegeten met een Deens stel eveneens met de fiets. Helaas hadden zij deze route per bus afgelegd.

7 februari.   Kasi naar Vang Vieng (60km)

Wederom een mooie tocht door het Karstgebergte. Veel gekleurde urnen met minitempeltjes langs de weg. Veel papaja, bananen en suikerriet. In Vang Vieng, na even zoeken, zijn we neergestreken in onze prachtige bamboe-bungalow. Vang Vieng is  qua natuur schitterend, aan de andere kant een Walhalla of ook wel Sodom en Gomorrah voor backpackers, die hier stoned de rivier met tubes afgaan of in bars soaps volgen en blowen. Verlaat hippie tijdperk?

8 februari

In Vang Vieng gebleven en naar de Tham Phu Kham (blue lagoon) gefietst over een erbarmelijke slechte weg, met veel stenen en stoffige zandwegen. Deze grot is erg populair bij de Laotianen. Aan de voet van de grot ligt nl de Blue Lagoon, waarin gezwommen wordt. In de grot ligt een gouden Boeddha!

9 februari.  Vang Vieng naar Vansana  Nam Ngum Resort (111 km!)

Het was een heuvelachtige tocht met constant lichte stijgingen en lange afdalingen. We reden hier het Karstgebergte uit. We waren om 13.00u al in Phon Hong, waar we onze overnachting gepland hadden. Helaas was er in het dorp niets te beleven en zijn doorgefietst, met onderweg een pontje over de rivier, naar onze eindbestemming. Heet was een Resort met zwembad, maar beetje vergane glorie. Hier een Amerikaan ontmoet, die in Laos woonde, en ons wat tips gegeven heeft over het fietsen in Zuid Laos.

1. Lenny:
    10 februari 2014
    Hoi Margriet en Luc

Wat een prachtige belevenissen! goede conditie en energie hebben jullie.
    Wij houden ons gewoon bezig met alledaagse dingen zoals de voice en de harpen....;)

Heel veel plezier!

Lenny
  2. Shirley:
    10 februari 2014
    Hoi Margriet,
    Weer met veel genoegen jullie verslag gelezen. respect hoor, voor de bergetappes die jullie doen en dat met tropische temperaturen.
    Neem je woensdag een goede borrel voor jezelf.
    alvast proficiat!
    Lieve groet, Shirley
  3. Lieneke Naeff:
    11 februari 2014
    Lieve Pier
    HIEP HIEP HIEP HOERA !!!
    Hopelijk voel je je ook daar een beetje jarig donderdag
    Niet alleen nog een mooi vervolg van jullie reis
    maar ook weer een mooi nieuw levensjaar is wat we je wensen!! Geniet ervan!! knuffel ook voor Lucas
    Eilard en Lieneke
  4. Trudy:
    11 februari 2014
    Wat een geweldig verhaal weer! Heel erg leuk om te lezen hoe jullie reis verloopt. Zo te zien is geen minuut hetzelfde! Heel erg bijzonder waar jullie mee bezig zijn (ook wel pittig met al die bergen, maar gelukkig zijn jullie echte bikkels). Margriet, ik mis je natuurlijk erg op het werk, maar het lezen van jullie avonturen maakt het helemaal goed!
  5. Heleen metselaars:
    12 februari 2014
    Hallo Margriet, uit een aantal reacties kan ik opmaken dat je morgen jarig bent !! hoe bijzonder om die dag zo te vieren!! hier kun je de rest van je pensioenjaren nog van "terugdromen"!!!Alvast van harte dus vanuit een stormachtig Nuenen. Wel genieten we van de Olympische spelen op t.v. maar jullie maken daar je eigen Olympos.
    nog veel mooier.... en voor morgenvroeg : cantat turba puellarum Margriet Bax subdita !!! Wat zijn de Mater Dei meisjes stoer..... groeten en blijf voorzichtig, Heleen.
  6. Theo en janneke:
    lieve Margriet en Luc

Margriet, van harte met je verjaardag vandaag!! we hopen dat jullie het goed hebben en dat je een prachtige dag hebt vandaag en natuurlijk een mooi levensjaar en alle goeds gewenst. veel liefs, theo en janneke
  7. Elly:
    13 februari 2014
    Hoi fietsers, Margriet van harte gefeliciteerd! goede start van je 65de levensjaar. Zo te lezen genieten jullie er volop van.
  8. Margreet Vossen:
    13 februari 2014
    Hoi Margriet, vana harte gefeliciteerd met je verjaardag! Geen kaartje dit jaartje, maar mogelijk wel daar een taartje of in ieder geval een glaasje om te toosten! Nog heel jaren in goede gezondheid en gelukkig met Lucas!