LANGS DE MEKONG 1

16 februari 2014 - That Phanom, Thailand

10 februari.   Vansana Ngum Resort naar Vientiane (70km)

Vlakke tocht langs de Nam Lik rivier. Bij Ban Tha Gnon een grote brug over de Nam Lik gefietst. Laatste stuk naar Vientiane saai en erg druk. In Vientiane om ongeveer 13.00u aangekomen bij Hotel DouangDeuane, vlak bij de Chinese wijk. Markt en Wat's (Si Saket en  Hawaï Pha Kaew) bezocht. Vientiane viel wat tegen. Vientiane ontwikkelt zich met veel regeringsgebouwen en bankgebouwen tot grote metropool. Verder veel Franse invloeden (o.a eigen Arc de Triomph).

11 februari Vientiane naar Nong Khai

Van Vientiane de 'rustige' weg gekozen langs de Mekong. Eerste stuk was zeer druk, daarna rustiger op zandweg. Lamood bomen gezien en Jackfruit. De weg werd steeds slechter. Doorgereden op zeer hobbelige weg naar Boeddha park. Vervolgens de grens overgestoken over de Friendship brug. Bij Thaise kant blijken we een Laotiaans stempel te missen. Weer terug over de brug (gelukkig maar 2 km). Mutmee guesthouse in Nong Khai. Leuk huisje met veranda met idylische tuin aan de Mekong!

12 februari.  Nong Khai

In Mutmee gebleven. Tocht gemaakt van 60 km naar het Beeldenpark Salakeawkoo. Ongelofelijk mooie en grote beelden, nog fraaier dan het Boehdda-park..Daarna doorgefietst naar de 'wetlands' , waar we vissersboten zagen met een zeldzame hijs-installatie. Schitterende omgeving!

13 februari.    Nong Khai naar Pak Khat (110km)

Veel over de 212, afgewisseld door betonwegen langs de Mekong en door kleine dorpjes. Khong Kam Khoun Hotel bereikt met zwembad. Aan de Mekong gedineerd met een dure fles wijn op Pier's verjaardag. 's Nachts wakkergehouden door een oorverdovend concert op het marktplein.

14 februari.  Pak Khat naar Bung Khla (100km)

Wederom geen spectaculaire tocht. Wisselend over kleine wegen door 'wetlands' en de 212. De 212 is een lange weg met heuveltjes, zoals in Frankrijk. In Bung Khla gezocht naar een eettentje, maar niet gevonden. Uiteindelijk iets van de markt meegenomen en uit plastic zakjes in ons resort opgegeten. Resort klinkt veelbelovend, Eenvoudig  hutje met hurk WC. Slecht geslapen in een bikkelhard bed.

15 februari.   Bung. Khla naar Nakon Phanom (142 km)

We zijn met de fiets niet verder gekomen dan het dorp Ban Pheang (50km). Vanwege de saaie route en koude tegenwind hebben we in goed overleg besloten om met de bus verder te reizen. De bus stond midden in het dorp voor onze neus te wachten en we hoefden slechts de fietsen en onszelf in te laden. In Nakon Phanom een Hotel gezocht (Riverview. Hotel), gezwommen en 's avonds gezocht naar een tent om te eten en werden bij een druk restaurant binnengeloodst om te komen eten. Het bleek een begrafenis ritueel te zijn, waarbij iedereen, die langs komt mee mag eten. We voelden ons toch enigszins opgelaten en konden met handen en voeten duidelijk maken dat we ons te veel voyeur voelden van een intiem gebeuren. Uiteindelijk gegeten in een klein tentje met een soort pannenkoeken met ei en groente (ajour maak!).

16 februari. Nakom Phanom naar That Phanom (60km)

Rustig gestart om 8.00u na geweldig ontbijt met koffie in het Hotel ernaast (River Spa). Veel over de 212, echter zeer afwisselende tocht. Lange periode langs de Mekong door rijstvelden, dorpjes en bamboebossen. Vroeg aangekomen (12.30u) in That Phanom. Daar de zeer levendige zondagsmarkt (net een kermis) en de Wat Phra That Phanom, met pagode van 53m hoog bezocht, bekend pelgrimsoord voor heel Thailand. Fraai Hotel voor 400 Bath (ongeveer 9 Euro) gevonden (Kritsada Rimkhong Hotel) aan de Mekong inclusief airco, ontbijt en WIFI. Dit laatste vonden we de afgelopen dagen niet altijd of hij deed het niet. Vandaar nu wat langere verslagperiode!

1. Fieke en Wiete:
    16 februari 2014
    Wat een mooie reis en wat een sfeervolle foto's! Echt prachtig! Wij genieten steeds met jullie mee. Heerlijk dat jullie dit kunnen doen. Veel liefs van ons tweetjes.
  2. Judith:
    19 februari 2014
    Ook hier zegt een beeld meer dan 1000 woorden. Wat voor jullie saai is, oogt voor mij heel bijzonder. Wat een kleuren, wat een (andere) cultuur! Fiets ze - en blijf genieten van de omgeving!
    Judith