LANGS DE MEKONG 2

20 februari 2014 - Pakse, Laos

17 februari   That Phanom naar Don Tan (90km)

Ontbeten aan de Mekong. Wat saaie route naar Mukdahan. Onderweg de grootste katholieke kerk van ZO Azië bezocht. Tevens de gedenkplaats van 7 zaligverklaarde martelaren van Thailand. In december 1940 zijn hier 7 katholieken geëxecuteerd in opdracht van een lokale politiechef, omdat ze weigerden hun geloof op te geven. In Mukdahan de Indochina market bezocht. Deze viel erg tegen. Tussen de middag gegeten in een eettentje langs de weg. Een van de vrouwen wilde graag haar Engels met ons oefenen. Helaas kwam ze niet verder dan 'Nice to meet you'. Daarna door naar Don Tan.  Lum Khong Resort. Het resort lag mooiaan de Mekong. Helaas was het volledig uitgestorven. Met z'n tweeën in een groot verlaten restaurant gegeten.

18 februari.  Don Tan naar Ban Song Kohn (90km)

Tijdens dieze route hebben we even een uitstapje gemaakt naar een stroomversnelling in de Mekong, de 'Kaen Chun Mob'  In de middag was het zeer warm (38 gr) en veel wind tegen. Geweldig mooi resort in Ban Song Kohn gevonden (Song KohnResort) aan de Mekong. Waanzinnig mooi stuk van de Mekong. In de middag een boottocht gemaakt op de Mekong. Fraaie uitgesleten rotspartijen, rivierversmallingen en mooie strandjes. Voor het eerst niet smakelijk gegeten met ongeïnteresseerde bediening en 's avonds heel veel vliegjes.

19 februari.  Ban Song Kohn naar Khong Chiam (85km)

Vanwege de hitte zijn we vroeg opgestaan. Het weer was echter fors veranderd. Zwaar bewolkt, dreigende regen en zeer harde wind. Heuvelachtige weg met venijnige klimmetjes ( 10 en 7 %) dwars door een natuurpark (Phae Taem national park).  Ongelofelijk te zien hoeveel vuurtjes er gestookt worden in de vrije natuur met deze harde wind en droogte. In Khong Chiam (Ban Phak Sibae Guesthouse) met leuke huisjes in de tuin. Voor eerst hadden we het koud. Harde wind en slechts 18 gr.

20 februari. Khong Chiam naar Pakse (70km)

Afscheid genomen van karakteristiek echtpaar van het guesthouse. De wind in de rug naar de grens van Laos. Wederom 70 dollar voor een nieuwe visa moeten betalen       ( Lucas verliest hiermee onze weddenschap). Grenswisseling ging verder snel. Ditmaal geen stempels vergeten. Over de grens weer echt Laos, slechte weg, armoedige hutjes en veel vuil op straat. En weer terug bij enthousiast roepende kinderen en mensen (Saibadieeee..), in plaats van Hellooo in Thailand. Doorgefietst naar Pakse (Vaylasing Hotel). Om 14.00u een salade gegeten in een Italiaanse tratoria. In Pakse meer toeristen dan we in de afgelopen week in Thailand zijn tegengekomen. Verder veel Franse en andere westerse eettentjes. Ondanks onze opgebroken straat met veel stof, een relax stadje ! Morgen weer verder Laos in, langs de Mekong naar het zuiden!

1. Lie en Olav:
    20 februari 2014
    We zijn zeer onder de nadruk van jullie gemaakte kilometers en belevenissen, zo ook van de schitterende foto's! Veel plezier en geniet!
  2. Jits:
    21 februari 2014
    Sid zn observaties tot nu toe:

"Oma fietst hard"
    Soms ziet hij "zwarte piet"
    "Opa is lief"
    "Kerk is mooi"

Xx
  3. Trudy:
    21 februari 2014
    Hoi! Ik werd vrolijk van jullie verhaal. Alles zit er in....van hitte naar kou, van saai naar prachtig, van tegenwind tot wind in de rug, van gezellig naar verlaten. Echt leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven!
  4. Marijke Nelissen:
    22 februari 2014
    Héé Luc & Margriet,
    Wat super, dat pensioenfietsen!
    We missen Luc hier wel, de hele meute lijkt ingeslapen. Ik doe m'n best de heren weer wakker te porren om te zorgen dat we je tzt nog kunnen bijhouden.
    Geniet nog héél veel samen en tot later, Marijke