PHU QUOC tot CAN THO

31 maart 2014 - Can Tho, Vietnam

22 maart.     Phu Quoc

Na een barre boottocht met veel kotsende Vietnamezen zetten we na een kleine 2 uur voet aan wal op het eiland Phu Quoc.

Phu Quoc wordt ook wel smaragdeiland genoemd vanwege de mooie zandstranden en het ongerepte binnenland. Het eiland ligt tegenover Cambodjaanse kust en wordt opgeëist door Cambodja. Het is een eiland waar het een na het andere nieuwe resort uit de grond gestampt wordt. Over een paar jaar zal het bijna niet meer te onderscheiden zijn van de west-europesche vakantieoorden (hotels en strand).

Vanaf de haven was het zoals we gewend zijn nog 10 km fietsen naar ons resort. Het viel niet mee om zonder bewegwijzering de goede weg te vinden. De bungalows van het resort lagen aan het strand, 3 km van de toeristische hoofdplaats Duong Dong. mooi resort (Thai Tan Thien Resort  bungalows 7 t/m 9 aan te bevelen).

23 maart.     Phu Quoc (50 km)

Na het ontbijt een uitstapje, uiteraard per fiets, naar de pearlfarm, het havenplaatsje An Thoi en Sao beach (mooiste bounty-strand van Azië) gemaakt.

's Middags heerlijk aan het strand en in de zee gelegen, 's avonds op de night market in Durong Dong genoten van een vismaaltijd (red snapper).

24 maart.    Phu Quoc naar Rach Gia met de boot.

In de middag (13.0ur) namen we de boot naar Rach Gia (2.5 uur).  Op de boot lang in gesprek geweest met een Belg, die de Mekong Delta met zijn Filipijnse vriendin op een scooter had doorkruist. Hij gaf ons de nodige tips. Na een rustige overtocht aangekomen in Rach Gia (An An Hotel). Rach Gia is een redelijk grote stad. Wat ons opviel was de immense hoeveelheid brommers en scooters en bijna geen auto 's!  Verder een ontwikkelde nette stad, kleurrijke gebouwen, hier ook veel pyjama's en natuurlijk de Vietnamese punthoeden.

25 maart.    Rach Gia naar Vinh Thuan (85 km)

'S ochtends vroeg op, om naar de fietsen te kijken. Gisteren een enorm scherp geknars gehoord. We waren bang voor slijtage van het krenkstel, maar aan beide fietsen was niet erg logisch. Waarschijnlijk zand en zout van de laatste dagen. De kettingen met zeep en tandenborstel onder handen genomen en daarna gesmeerd met goed resultaat. Naar Vinh Thuan een mooie tocht langs Mekong - kanalen. Enorme bedrijvigheid. In Tac Cau was de pont uit de vaart genomen en moesten we via kleine wegen door moeras en palm- en bananenbomen een fraaie omweg maken. Toen we de weg vroegen kwamen 4 a 5 vrouwen nieuwsgierig om Pier heen staan en vergeleken de kleur van Pier (donkerder) met die van hen. Veel gegiebel en gelach. Onderweg een Vietnamees ontmoet, die al 35 jaar in Californië woonde. Hij nodigde ons uit om zijn familiehuis in Vinh Thuan te bezoeken. Helaas hebben we dit niet gevonden. Hotel gevonden met koude douche en niet werkende airco. 's avonds de markt bezocht langs het kanaal.

26 maart.     Vinh Thuan naar  Ca Mau (50 km)

We vertrokken vroeg uit het Hotel. Wederom mooie tocht langs en over kanalen. We waren vrij snel in Ca Mau. Ca Mau is ook een redelijk grote stad in de delta (200.000 inw.). Gezocht naar een betere kaart voor de Mekong Delta, maar na 4 "bookshops" hebben we het opgegeven. Langs de markt gelopen, waar naast vis, krab en schelpdieren, ook slangen, ratten en buffelvlees (met haar en huid) verkocht werden. Heel imposant!

27 maart.   Ca. Mau naar  Bac Lieu (70km)

Een aaneenschakeling van dorpjes. Niet voor niets is de Delta het dichtstbevolkte deel van Vietnam. Logischerwijs veel visteelt, maar ook veel fruitbomen. Onderweg kwamen we een gigantisch grote katholieke kerk en bedevaartplaats tegen, daarnaast kwamen we langs veel Boeddhistische Chinese tempels en Khmer-tempels.

28 maart    Bac Lieu naar Soc Trang (70km)

Via Vin Chau aan de kust. Veel tegenwind uit ZO. Niet veel nieuws op deze wat saaiere tocht met lange rechte wegen, waar veel minder te beleven was dan de vorige dagen. Twee tussenstops gemaakt en ons te goed gedaan aan ijskoffie in cafe's met voornamelijk hangmatten. Met name tussen de dorpen en steden zie je cafe's met weinig stoelen, maar wel veel hangmatten. Voor fietsers een genot! In Soc Trang een Khmertempel en een Chinese tempel bezocht. Geslapen in Hotel Khan Hung (320.000D).

29 maart.   Soc. Trang naar Long My (71 km)

De eerste 30 km over de drukke QL1A met heel veel scooters en relatief weinig auto's. Als fietser word je bij voorbaat door de scooters van de weg getoeterd. Na 30 km was de weg rustiger en landelijker, kronkelend over kleine wegen en halverwege een klein fietspontje over de rivier. We konden weer genieten van het dagelijkse Vietnamese leven. De scooters bleven maar in mindere mate. Aankomend in het plaatsje Long My draaide we een boulevard op, maar we konden het hotel dat we op het oog hadden niet vinden. We belandden in een eenvoudig niet al te schoon hotel 3 km buiten het dorp.

30 maart.    Long My naar Homestay Nguyen Shack (bij Can Tho). 60 km.

Na een nacht slecht slapen vroeg vertrokken op weg naar ons homestay in Can Tho. Een betrekkelijk rustige weg waar veel bedrijvigheid was. We fietsten langs een kanaal met vrijwel ononderbroken bebouwing. Voor de huizen, gelegen aan de straat, lag veel rijst te drogen. Het vinden van het homestay leverde enigszins problemen op. We zaten namelijk aan de verkeerde kant van de rivier. De omweg leverde ons wel een mooie tocht op over betonweggetjes door een aaneenschakeling van dorpjes. Uiteindelijk gevonden en het was een paradijs. 6 km gelegen van Can Tho, uitkijkend op de rivier en de rijstvelden. 's Middags een boottocht gemaakt vanuit het homestay. Het homestay heeft slechts 5 bungalows geheel van bamboe en wordt gerund door een jonge Canadees.