SAIGON

15 april 2014 - Ho Chi Minh City, Vietnam

10 april     My Tho naar Saigon  (80 km)

Onze laatste grote etappe! Vanuit ons guesthouse over de brug naar My Tho gereden. Daarna via fraaie binnenwegen en twee pontjes richting Saigon. 15 km voor Saigon hadden we een hotel gereserveerd met sportaccomodatie (zwemmen, tennis), waar we verder geen gebruik van hebben gemaakt (te veel schooljeugd..).

11 april     Naar onze eindbestemming in Saigon (15 km)

Saigon binnenrijden verliep als een trein. Extreem veel brommertjes, dus het was wel opletten geblazen en veel toeristen. Naast de westerlingen ook erg veel Koreanen. Ons hotel, midden in het centrum, hadden we snel gevonden. De rest van de dag hebben we wat rondgelopen door Saigon (stadswandeling uit LP) en een plan gemaakt voor de laatste paar dagen in Azië!

12 april    Saigon ontdekken

Saigon is een stad met brede boulevards en erg veel groen (Franse invloeden). Omdat Lucas niet helemaal lekker was (slecht geslapen en nog buikkrampen) bij uitzondering ons laten overhalen een Xe Om (Riksja of Betjak) te nemen naar het onafhankelijkheidspaleis, dat we uitgebreid bekeken hebben. Het paleis is lange tijd de residentie geweest van president van Theu. Hij was president van de Republiek Vietnam en riep de hulp in van de Amerikanen tegen de Vietcong. In 1975 is het paleis ingenomen door de Vietcong en is Noord en Zuid Vietnam herenigd tot de huidige Socialistische republiek Vietnam. Indrukwekkend gebouw (historisch museum) in een park van ongeveer 12 hectare. We werden vervolgens door onze Betjak-bereiders naar een Chinese Pagode gereden, die weinig de moeite waard was. Plotseling hielden ze het daarna bij de rivier voor gezien en wilden betaald worden. De eerder genoemde 30.000 Dong hadden we verkeerd begrepen. Hij had gezegd 250.000 Dong per uur. Eenmaal betaald voelden we ons fors beetgenomen. Ze maakten zich met de buit (wat is echter € 9 ?) zeer snel uit de voeten (wielen).

13 april    Het War Remnants museum

Met de lichte kater van onze bereiders van de vorige dag naar het War Remnants museum gelopen. Dit museum, dat in 1975 is geopend, was zeer professioneel opgezet. Het museum laat in verschillende tentoonstellingen de consequenties zien van alle oorlogsmisdaden, die de Amerikanen begaan hebben, in de Vietnamoorlog. Vooral de aangrijpende foto's, gemaakt door vele journalisten was indrukwekkend, zeker ook de gevolgen van de chemische oorlogvoering (Agent Orange), die tot de dag van vandaag zijn (DNA)-sporen heeft achtergelaten.

14 april     Cu Chi tunnels

Een immens netwerk (250 km) van ondergrondse tunnels, gegraven op verschillende niveaus. Deze tunnels zijn onderdeel van een groter tunnelnetwerk van de Vietcong.  Na de tweede Wereldoorlog is men reeds begonnen met het graven van deze tunnels. Nadat de Amerikanen in 1965 zich gingen mengen in de Vietnam oorlog is men het tunnelcomplex verder gaan uitbreiden. Het is mede aan deze tunnels en de volharding van de Vietcong te danken dat ze de Amerikanen wisten te verslaan.

15 april     Einde reis. Terug naar Nederland

Blij om weer richting Nederland te gaan, maar toch hadden we ook nog wel even willen blijven. Nog steeds niet reismoe, na drie maanden met het avontuur van het reizen en het zeer relaxed genieten van elkaar. Uniek om te doen en gedaan te hebben!   "Dit hadden we niet willen missen".