ZUID THAILAND I

11 februari 2015 - Phangnga, Thailand

3 en 4 februari: Chumphon

De eerste dagen van onze nieuwe avontuur is begonnen. Deze zijn nogal turbulent verlopen. We vertrokken zondag op Schiphol, daar begon de ellende al. Onze super ingepakte fietsen mochten niet mee zonder ze in een doos te stoppen dus.........
De vliegreis zelf verliep zeer onrustig, veel turbulentie en de seatbelts meer closed dan open. Eenmaal in Bangkok aangekomen was onze ophaaldienst in geen velden of wegen te bekennen.Twee uur later dan gepland dan toch naar ons hotel met de vouchers voor de nachttrein in ons bezit.
's Avonds de nachttrein genomen naar Chumphon, ook dit verliep niet gesmeerd. We hadden van de reisagent de verkeerde tickets meegekregen. De tickets waren verwisseld en waren bestemd voor 2 dames zonder fietsen. Na veel gepraat en 180 Bath bij betalen voor de fietsen zaten we dan toch eindelijk in de trein. Zeer oude trein, maar niets mis mee en toch wat geslapen. Om 4 uur met fietsen op het station in Chumphon gedropt. Daar reeds een leven van belang met veel toeristen, die doorgingen naar Koh Tao. Op het perron ontbeten en bij het zien van de eerste lichtstralen op de fiets naar ons resort ( Nana Beach Resort) gefietst aan de kust. Twee dagen om bij te komen en energie op te doen voor de komende trip. Mooi resort aan zee met zwembad. Gezwommen, gezond (heel gezond..) en weer Thais eten mogen ruiken en proeven. Aan het eind van de middag een eerste lekke band geconstateerd en vervangen, tevens ontdekt dat we onze inbussleutel-set verloren hadden. Een start met blijvende haperingen.  Na een nacht van 12 uur slapen langs de kust naar Chumphon gefietst zonder bagage. Goede test of alles in orde was. In Chumphon de noodzakelijke inbus-sleutels gezocht en gekocht onder het motto "een fiets zonder inbussleutels is als een kip zonder ei "(Pier). Daarna weer zwemmen, lezen, zonnen en chillen. 's Avonds idyllisch aan het strand gegeten onder een volle maan.

5 februari: van Nana Beach Resort naar Kraburi (78 km)

Om 7 uur opgestaan, ontbeten en de fiets op voor onze eerste etappe. Weer terug gefietst naar Chumphon. Daarna weg 4 op langs de westkust. Mooie heuvelachtige weg langs de rivier. Veel palmplantages en watervallen onderweg. De rivier vormt de grens met Myanmar (Birma). Na Kraburi overnacht bij een allervriendelijkste mevrouw Aungkana in het Pannika Resort, genoemd naar haar dochter. Door de vele Nederlandse fietsers, die daar verbleven, sprak ze enkele woorden Nederlands. Eenvoudige Hans en Grietje huisjes.

6 februari: Van Kraburi naar Ranong (Daan Chueng Kao Resort) 60 km

's Ochtend na het ontbijt vertrokken we naar Ranong. Tocht was heuvelachtig en niet echt spectaculair. Na 2 uur koffie gedronken bij de Punyaban waterval in een eenvoudig restaurantje. Daarna begon een pittige klim van 2 kilometer. Overnacht, na Ranong, in het Baan Chueng Kao Resort. Mooi rustig resort met een klein heerlijk zwembad. Voor zonsondergang naar de haven van Ranong gefietst, waar een levendige handel met Birma gedreven werd.

7 februari: van Ranong naar Ban Beng (Wasana Resort) 60 km

Ook deze etappe was heuvelachtig. Met links bergen en rechts de zeearm tussen Thailand en Birma. De laatste 9 km de afslag naar het Laem Son National park genomen. Door mangrove gebied naar ons Wasana Resort. Het resort wordt gerund door een Nederlander (Boudewijn Boers), die getrouwd is met een Thaise. 's Middags naar het strand gefietst van Ban Beng, dat veel te heet was om op te lopen, laat staan om er op te liggen. Wel schitterende omgeving met buffels en witte reigers met op de achtergrond bergen. Daarna zijn we met Boudewijn achter op de Pick-up, met de wind door de haren, naar de markt in Kapoe gereden. Boudewijn woont hier al 25 jaar en heeft na de Tsunami alles weer opnieuw moeten opbouwen en hij heeft boeiend verteld over de ellende die hij heeft gezien net na de ravage("de een zijn dood is de ander zijn brood")..

8 februari: van Ban Beng naar Khura Buri. 80 km

Na (Nerderlands) ontbijt met yoghurt en (Thais) fruit gingen we richting Khura Buri. 9 km terug door het mooie mangrove-gebied weer terug naar weg 4. Heuvelachtige tocht met pittige klimmetjes. In Khura Buri het Khura Buri Resort gevonden. Bij aankomst leek het een beetje vergane glorie, maar het waren leuke (oude) gele schone huisjes, liggend pal aan de rivier. 's Middags uitgerust aan de rivier in relaxte stoelen. 's Avonds in Khura Buri lekker gegeten in een tentje met het terras midden op straat. We besloten om de volgende dag twee etappes in een dag te doen.

9 februari: van Khura Buri naar Khao Sok National Park. 90 km

Als ontbijt yoghurtjes van 7/11 (Thaise AH). De tocht ging vlot tussen vrij hoge bergen in. We passeerden een olifantenpark en lunchten voordat we bij 75 km op het heetst van de dag aan een zware klim begonnen. De klim was 7 km lang met een stijging van 7 a 8%. Met de nodige rustpauzes en waterstops hebben we de top weten te bereiken. Hier zaten we midden in de jungle met mooie uitzichten op het karstgebergte en apengeluiden om ons heen. Na een schitterende afdaling kwamen we in het Khoa Sok National Park aan in ons Morning Mist Resort. Een geweldig mooi resort in de jungle, waar we twee dagen vertoefd hebben.

10 februari: Khoa Sok National Park

Deze dag een "Lake tour" gemaakt vanuit het resort. We werden opgehaald met een busje van het resort, dat ons naar de pier bracht, van waaruit de tour begon. Inschepen in longtailboat, die ons de mooiste plekjes van het stuwmeer in het national park liet zien. Dit Karstgebegte, dat uit het water omhoog rijst, blijkt het oudste gebergte van de wereld te zijn. De dam van het stuwmeer Chiao Lan is in 1982 aangelegd ivm elektriciteitswinning. Het duurde twee en een half jaar tot dat het volgelopen was en enkele grotere dorpen werden geëvacueerd en verdwenen in het water. Onderdeel van de tour was een "jungle tracking" waar we vogelspinnen en apen zagen en vervolgens met een bamboevlot naar een grot gevaren zijn. In de middag kregen we een uitgebreide lunch, in een resort met drijvende huisjes, midden in het stuwmeer. Na zwemmen in kristal helder blauw water de weg terug met "longtailboat" en minibusje. Na zwemmen en eten in ons Resort ons huisje opgezocht om te slapen.

1. Maaike:
    11 februari 2015
    Lieve Pier en Luc, klinkt weer alsof jullie helemaal niet genieten... :)
    Fijn om alles te lezen, veel liefs xx
  2. Elly:
    13 februari 2015
    Fantastisch om jullie te kunnen volgen op zo'n mooie reis. En van harte gefeliciteerd Margriet.
  3. Lieke&bart:
    13 februari 2015
    Van harte Pier met je kroonjaar. Drinken vandaag een (extra) omfietswijntje op je verjaardag. Nog ff doortrappen en ook de aow is binnen. Blijven met hartstocht en gepaste jaloezie jullie fiets- en lichte averij volgen. Wees gegroet uit het vaderland. Lieke en Bart
  4. Fieke en Wiete:
    13 februari 2015
    Heel bijzonder dat je dit meemaakt en met ons deelt,
    Wij genieten met jullie mee.
    Dank voor de indrukwekkende tekst en mooie foto's
    Liefs, Fieke en Wiete
  5. Lieneke Naeff:
    HIEP HIEP HIEPERDEPIEP!!!!
    Lieve Pier speciaal voor jou op deze Mijlpaal-dag een VAN HARTE Hopelijk genieten jullie er samen van en niet alleen van je verjaardag maar ook van elkaar en jullie reis OOk namens Eilard een dikke knuffel voor jullie beiden , maar voor jouw speciaal vandaag!!!! Lieneke
  6. Lenny:
    Hoi Margriet en Luc,

Op de eerste plaats: Margriet, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Wat een enerverende ervaringen! Gelukkig goed afgelopen.
    Een fijne voortzetting van jullie vakantie. Ik zie uit naar de volgende verhalen.

Groetjes Lenny
  7. Lie en Olav:
    22 februari 2015
    Wat een mooi verhaal van een enerverende reus door Thailand, veel plezier in Maleisië